A Ryan Gosling nem eszik gabonapelyhet mém különös, de szomorú fordulatot vett: Ryan Gosling megette a gabonapelyhet.
A mém eredetijét egy Ryan McHenry nevű fickó töltötte fel a Vine-ra. A mém lényege, hogy Gosling egyes filmjeinek érzelmes jeleneteit mutató képernyő felé közelítő, gabonapehellyel teli kanalat mutatnak, és a színész egyszer csak elfordul, grimaszol, vagy kiüti a kanalat az őt etető kezéből. Nézzék meg, vicces.
A legújabb fordulat, vagyis hogy a színész mégis evett gabonapelyhet, szomorú apropója, hogy a mém kitalálója elvesztette a rák elleni harcot. A mém megalkotása után fél évvel diagnosztizáltak csontrákot a férfinél. A Gosling-mém által szerzett ismertsége sokat jelentett: 10 ezer dollárt adott össze neki az internet népe a kezelésre. A műtétek ellenére a rák győzött, de Gosling egy emlékalapnak szervezett gyűjtés miatt úgy döntött, itt az idő, hogy feltegye azt a videót a netre, ahol végre nem utasítja vissza a pelyhet.
A menőségfaktor mélyen negatívba fordul át, ha
Szerencsére a pokol alsó bugyrából is van kiút, csak a 4chan segítségét kell kérni. Ezt tette Sid Frisjes holland gasztroblogger is. Megkérte a trollszájt közösségét, hogy javítsák ki a fotóját: legyen az Eiffel-torony az ujjai alatt. Tettének az alábbi képgaléria állít emléket.
Sam Griner arcát szinte mindenki ismeri, bár a nevét szinte senki. Ez is elég volt ahhoz, hogy Sam új vesét szerezzen a beteg apjának, Justinnak. Az internetezők nem hagyták cserben a siker arcaként híressé vált kissrácot, és összedobták a pénzt az apja veseátültetésére.
Az internetes mémek sok mindenben hasonlítanak a viccekre, például abban, hogy szabadon terjednek, bárki szabadon saját variációt faraghat belőlük, és általában nem lehet tudni, hogy eredetileg ki találta ki őket. Az egyik legismertebb mémfigura, a trollok általános ikonja, Trollface azonban meghökkentő módon nem ilyen. A Kotaku kutatta fel a rajz eredeti készítőjét, aki saját bevallása szerint már több mint százezer dollárt (bő 27 millió forint) keresett azzal, hogy levédette a figurát, és jogdíjat számol fel a kereskedelmi használatáért.
Ha valaki esetleg nem ismerné névről Trollface-t, ő az:
A rajzot 2008-ban egy Carlos Ramirez nevű, akkor 18 éves amerikai srác készítette, amikor egy egyetemi dolgozat írása közben egy kis kikapcsolódásért felment a híres trollfórumra, a 4chan-re. Az eredeti kép Paintben készült, és ironikus módon azt akarja ábrázolni, hogy a trollok milyennek látják magukat – miközben valójában legalább olyan idióták, mint akiket a trollkodásukkal felidegesítenek.
2010-ben a családja biztatására levédette a figurát. Miután az amerikai Copyright Office hivatalt meggyőzte, hogy Trollface az ő szellemi terméke, a kép ugyanolyan jogvédetté vált, mint egy cég emblémája, vagy egy képregénysorozat figurái. Ramirez azt mondta a Kotakunak, hogy egy időben havi 10-15 ezer dollárt keresett a licencmegállapodásokon, és összességében 100 ezer felett jár a Trollface-ből befolyt összeg. Így került a figura hivatalosan pólókra, videojátékokba, filmekbe, poszterekre.
A reflektorfénybe most a Meme Run című nintendós videojáték kapcsán került, ami egy rakás mémfigurát szerepeltet. Mivel Trollface jogtalanul szerepelt benne, a játékot kitiltották a Nintendo online boltjából. Ramirez azt mondja, ha szépen kérik a fejlesztők, pénzt se kért volna Trollface-ért, de meg sem keresték.
Ha azt gondolja, a nemzeti hírtévé indulása a maga konstans bénázásával és összes szürreális-elképesztő részletével folyamatosan médiatörténelmet ír, csak részben van igaza. Egyszer ugyanis már eljutott abba a magasságba (mélységbe?) egy magyar tévé, hogy az emberek csak azért ültek le elé, hogy harsányan röhögjenek, szörnyülködjenek, sopánkodjanak, aztán kicsit elszégyelljék magukat, hogy felnőtt emberek véresen komolyan vett erőlködését nevetik ki. Ez volt a pucéron műsorvezető, és a betelefonáló nézőkkel anyázó Anettka, és a tévén át élőben gerincműtétet végző Tihanyi Tamás nevével fémjelzett Budapest tévé vagy tíz-tizenöt éve. Ha akkoriban olyan elterjedt lett volna az internet és olyan népszerűek a mémek, mint ma, tuti, hogy ők is megkapják a magukét az internetes népművészektől, pont úgy, mint most, a két és fél napja működő Nemzeti Bakiparádé.
Az egész csak egy egyszerű ajtó-elromlásnak indult, de a szétsugárzott, szerteáradó mágikus energia a nagyok csillagmezejére vezényelte a Mainzi Egyetem hallgatóit, akik kreativitásuk darázsfészkének kiapadhatatlan zsongása legmélyéről merítve mémekkel terítették be a soha meg nem javított ajtót, dédapáik kollektív intelligenciájának sugallatára nem várva az egyetem homályos ígéreteire. Egy mémtörténeti mérföldkő születésének katartikus lenyomatáért kattintsanak a galériára.
Megjegyzés: nem biztos, hogy az elkövetők kizárólag filozófus hallgatók voltak, de az eset az egyetem Philosphicum nevű részlegében történt.
Kim Dzsongunról megint fénykép készült, ez most már elég is ahhoz, hogy felrobbanjon az internet. Pedig az eredeti képen semmi különleges nincs (ha magát a diktátort, és szintén körberöhögött új frizuráját nem számoljuk), csak rátenyerel egy nem túl szép, de nem is túl különleges matracra.
Mindenki kedvenc Han Solója és Indiana Jonesa, a 72 éves Harrison Ford pár nappal ezelőtt súlyos repülőgép-balesetet szenvedett, amit jóformán csak azért úszott meg, mert tapasztalt pilótaként sikeresen letette egy közeli golfpályára a II. világháborús gépét.
A színész a mindentudó fotelpilóták és a komoly repülési szakértők szerint is annak köszönheti az életét, hogy a '60-as évek óta rendszeresen repül kisgépekkel, így nem okozott neki gondot az, hogy a felszálláskor észlelt motorhibát követően visszaforduljon.
Percek alatt hódította meg tegnap az egész internetet egy brit fotós fényképe a repülő harkály hátán csimpaszkodó menyétről. A hihetetlen szerencsével elkapott pillanat egyrészt nagyjából a Tienanmen téri, tankokat megállító diák legendás fotójának ismertségét hozta meg a fotós számára, de persze beindult a kétkedés is, ami szerint a kép hamisítvány, ügyes trükk csupán. Hiába tette közzé Martin Le-May a teljes fotósorozatot, a szkeptikus hangok addig nem hallgattak el, míg maga a Photoshop fejlesztője, az Adobe cég nem mondta ki egy facebookos posztban:
A Photoshopnak semmi köze ehhez a képhez... még.
Az internet népének persze nem volt szüksége ilyen direkt célozgatásra, ekkor már javában készültek a mémek a témában. A fészkéből menekülő harkály hátára felkerült Gandalf (neki a madáron lovaglás amúgy sem újdonság), Darth Vader, Vlagyimir Putyin, Miley Cyrus, Kim Dzsongun, de még Semjén Zsolt is. Felmerült az ötlet, hogy az Így neveld a sárkányod-filmek mintájára meg lehetne filmesíteni a sztorit Így neveld a harkályod címen, és persze az elmúlt napok másik nagy netes hisztijével, a Ruhával, Ami Milyen Színű is összeturmixolták szerencsétlen állatokat.
Van egy új kínai karakter, ami csak azért nem hasította még apró darabokra az internetet, mert szerencsére a kínai karaktereket Kínán kívül jórészt senki sem érti. A duang nevű karaktert, ami amúgy így néz ki:
milliók osztják meg annak ellenére, hogy még a kínaiak között is akad bőven olyan, akinek fogalma sincs, mi a fenét lát.
A karaktert az elmúlt egy hét alatt 8 milliószor osztották meg a kínai Facebookon, a Weibón. A forrás (és most kezd érdekessé válni a dolog a nem-kínaiaknak is) a híres színész, Jackie Chan, pontosabban egy (talán hamis) samponreklám, aminek a végén Chan azt mondja, hogy „Ez egyszerűen... Ez egyszerűen... Duang!”
A népszerű színész és a láthatóan jól eltalált mém olyan sikeres lett a fiatalok körében, hogy a szóra külön kínai betű jelent meg. Az új karakter Jackie Chan kínai nevét adja ki. A bomba akkor robbant igazán, amikor Chan kirakta a hirdetést a saját weibós oldalára is. A karakter egy hangutánzó szó, aminek igazán nem lehet visszaadni a jelentését más nyelven, csak kínaiul van értelme.
Szakértők szerint ennek ellenére a hatás hasonló ahhoz, mint ami Kim Kardashian fényképeinek közlésekor, vagy legutóbb a fehér-arany (valójában kék-fekete) színű ruha megjelenésekor történt: az internet érthetetlen módon teljesen felbolydult, és földrajzi pozíciótól függetlenül szinte mindenki ugyanazzal az egy dologgal foglalkozott. Ebben az esetben egy kicsit nagyobb esély van arra, hogy a jelenség megakad Kína határainál (mármint ha nem számítjuk az ilyen cikkeket, mint amilyen ez is.)
2015-ben a magyar online médiakritika új értelmet nyert: már nem a média kritizál, hanem a médiát kritizálják halálra. A hírszolgáltatók között vannak olyanok, akiknek a munkásságához kár egy betűt is hozzátenni, hiszen önmagukban tökéletes alkotások. Viszont akkor sincs veszve semmi, ha valamihez hozzá kell tenni egy-két betűt vagy képet, hála az internetnek, a Photoshopnak és a rosszindulatnak.
Február 17-én Magyarországra érkezett Oroszország első embere, Bayer Zsolt jobboldali sztárpublicista újdonsült múzsája, Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin földgázesztéta és államelnök. Az orosz politikus érkezésének híre, majd látványa ezerszeresére pörgette fel az online népművészek kattintóizmait, aminek köszönhetően tucatjával lepték az internetet a kőkemény grafikák, manipulált képek, viccek és úgynevezett MÉMEK. A Népszava mikroblogja még külön Putyin-napot is hirdetett a Tumblren, na, nem mintha kérni kellene, hogy ugyan már fotoboltolja oda valaki Habony Árpádot a vonuló államelnök mellé.
Február 6-án délután fél egy körül szűkszavú közlemény jelent meg a Magyar Nemzet Online-on, amiben a lap vezetősége a Hír TV vezetőivel együtt bejelenti a lemondását "lelkiismeretei okokra" hivatkozva. A hír egy órán belül körbejárta a magyar online sajtót, néhány lapnak sikerült telefonon beszélni a laptulajdonos Simicska Lajossal, akit sokat az ország leggazdagabb és legbefolyásosabb emberének, és egészen a legutóbbi időkig Orbán Viktor első számú szövetségesének tartottak. Simicska olyan szavakkal küldte el melegebb éghajlatra a felmondott szerkesztőket, és személyesen a miniszterelnököt, amiket a médiában eddig leginkább egymással műbalhézó repperek használtak.
Ne finomkodjunk, mondjuk ki egyenesen a történelmi hűséget szem előtt tartva: Simicska úgy legecizte Orbánt, hogy a fal adja a másikat, elejtve mellékesen néhány "kurvára leszarom"-ot, és "mindenkit kibaszok"-ot.
Az internet pár napja rápörgött egy nagyon cuki, Loch Ness-i szörny alakú merőkanálra, amit jövő hónaptól lehet majd rendelni 15 dollárért. A nagyon jellegzetes kanálra rákattantak a reddites Photoshop-mesterek is, így került be Kanál Nessi néhány nagyon szokatlan beállításba.
Szerda este óta üldözi a rendőrség a Budapest utcáin grasszáló vaddisznókat, egyre szaporodnak az észlelések és a szórakoztató sztorik (szerencsére eddig még senki sem került veszélybe, mert ha felénk rohan 60-70-nel egy megrémített vaddisznó, az már nem annyira vicces).
Ők a főváros új hősei, sőt az RTL Híradója odáig merészkedett, hogy ők a magyar kriminalisztika legújabb Bonnie és Clyde-ja. Természetesen beindult a vizuális gegüzem is, ezekből válogattunk önöknek galériánkba.
Grumpy Catet, a világ leghíresebb mémmacskáját senkinek nem kell bemutatni, ő az a jellegzetes arcberendezésű cica, aki az állandó és végtelen világfájdalmat és -undort sugárzó feje miatt lett az internetezők kedvence. A gazdája, az arizonai Tabatha Bundesen pincérnő volt, de amint a macskájából sztár lett, kilépett, felvett Grumpy Catnek egy menedzsert, és most a brit Daily Telegraphnak azt állította, az elmúlt két évben 64 millió fontot (kb. 25 milliárd forint) keresett a macska különféle megjelenéseivel.
Na de hogy lehet pénzre váltani egy mémet? Grumpy Catnek először is van egy hivatalos weboldala, ahol pólókat, bögréket, posztereket és egyéb ajándéktárgyakat lehet venni, és a biznisz Bundesen szerint szépen pörög. Ezen felül van YouTube-csatornája is, jó pár milliós nézettségű videóval, innen is csorog a bevétel folyamatosan (ezer megtekintésenként 2-3 dollárral lehet számolni). A mémmacska jó ideje szerepel reklámokban is, a Friskies macskatáp hivatalos arcaként, emellett két könyv jelent meg róla, és most mutatják be a főszereplésével készült karácsonyi filmet, Grumpy Cat's Worst Christmas Ever címen.
A Telegraph szerint a két év alatt összeszedett 64 millióval Grumpy Cat jobban keres, mint például a filmsztár Gwyneth Paltrow, vagy a focista Cristiano Ronaldo.
Bundesen egyébként utólag a Huffington Postnak azt nyilatkozta, a brit lap félreértette a szavait, és a 64 millió fontos adat abszolút nem pontos - de hogy valójában mennyit keresett neki a macskája, azt nem szeretné elárulni.
Hétvégén robbantott Facebook-oldalán Kocsis Máté, a 8. kerület fideszes polgármestere: azt írta, „érdemes lenne bevezetni a rendszeres drogkontrollt a legveszélyeztetettebbek, a döntéshozók és a közvélekedést formálók számára. Így a 12-18 év közöttiekre, a választott politikusokra és az újságírókra vonatkozhatna az évenkénti kötelező drogteszt”. Az ötlet elég sok sebből vérzik, egészen elképesztő, nem csoda, hogy hamar mémek keletkeztek a témában.
Az internetezők kormánypárti politikusokban is láttak fantáziát, színpadon Deustch Tamás, Rogán Antal, új NER könyvek, és kissé átalakított tankönyvek, amelyek bemutatják a drogozás igazi arcát. Galériánkért kattintson a képre.
Magyar alcíme Az erő ébredése lett (ezt a címet korábban ellőtték már egy regénynél 1999-ben, erről itt írtunk), 2015 december 18-én kerül a mozikba, a rendezője pedig az a J. J. Abrams, aki egy, a Star Wars-franchise-hoz hasonlóan híres sci-fi-sorozatot, a Star Treket is feltámasztotta.
Lesz a filmben még egy lány, aki láthatóan otthonosan mozog a homokfutókon, és szerepelnek az eredeti trilógia legkedveltebb karakterei, azaz Han Solo, Luke Skywalker, Csubakka és Leia hercegnő is, sőt, a két vicces robot, C3PO és R2D2 is feltűnik majd a sok lense flare effekt között – írtuk korábban.
Kim Kardashian az "arról híres, hogy híres" receptre készült celebek csúcspéldánya. Élő ember nem tudja, hogy hogyan, mikor és mitől lett híres, viszont valahogyan mégis termett neki saját tévés valóságshow-ja (három!), divatmárkája, több millió rajongója, és persze jó sok pénze. Kim és családja (ugyanis a nővérei is celebek, még ha nála alacsonyabb ligában játszanak is) menedzsmentje mérnöki precizitással adagolja a celebek médiamegjelenéseit és botrányait, hogy ne kopjon ki a köztudatból. Miután már megvolt a kiszivárgott szexvideó, a házasságkötés, a válás (többször is), a gyerekszülés, most jött el az az idő, hogy egy neves magazin címlapján szerepeljen, természetesen pucéron.
Az alany a nagyon exkluzív amerikai Paper életmódmagazin lett, ahová a francia sztárfényképész Jean-Paul Goude készítette a fotókat. Sok kreatív energiát mondjuk nem tett a projektbe, hanem előszedte a saját, 20-30 éve készült ikonikus fényképeit, és simán lemásolta róluk a beállításokat.
Kevés pillanat van az életben, ami nagyobb ihletet ad a netes népművészeknek, mint mikor valaki szánt szándékkal, előre megfontoltan, nagy nyilvánosság előtt, agyafúrt módon csinál magából bolondot.
Így aztán előre borítékolható volt, hogy Vida „Tolmácsot Kérek” Ildikó egészen szürreális tegnapi teljesítménye nyomot hagy majd az interneten, és tessék, jöttek is az első mémek. Van egyszerű, képre írt szöveg, van az Elveszett jelentés című film magyar változata. Persze az igazán szemét internetezők készítettek olyan poént, amit a NAV elnöke nyilván nem ért majd, hiszen ha látta is a Ponyvaregényt, valószínűleg csak szinkronos változatban, így fogalma sincs, mint jelenthet az, hogy „English, motherfucker, do you speak it”, mert no, she does not. (a coub forrása: pontosan-ahogy.tumblr.com)
Egyelőre elég sovány galéria állt össze amúgy a mémekből, a szerkesztőség mémszakértői szerint az eredeti videó egyszerűen letaglózta az internetet, és sokan még csak most kezdik felfogni, hogy az még nem a vicces változat volt, hanem a véresen komoly.
azt hittem eros leszek es kimaradok ebbol, de ez a gif megolt :D http://t.co/cb3aHHv9T0
— Ingrid Gerenda (@csicsagatya) November 11, 2014
Azok, akik szeretnék megbízható forrásból követni, hogy lemondott-e már Vida Ildikó, a lemondottemar.hu-n ezt is megtehetik. Illetve ha kíváncsiak arra, hogy reagál az egyszeri NAV-elnök a filmtörténelem leghíresebb, angolul elhangzó mondataira, nézzék meg ezt a videót.
Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó és úgy általában az ország egyik legbefolyásosabb embere tegnap egy Washingtonban készült fotóval bizonyította a Facebookon, hogy Amerikában tartózkodik. Ez azért fontos, mert a neve felmerült az Amerikából korrupciós ügyek miatt kitiltott magyar, kormányközeli személyek egyikeként – márpedig ha Washingtonban üldögél, a Wall Street Journal aznapi számával a kezében, akkor nem lehet kitiltva. Hasonló módszerekkel szokták a filmekben az emberrablók bizonyítani, hogy a túsz még életben van.
A kép már önmagában vicces, mert Habony egyébként állítólag nem tud angolul. Az alapanyag azonban már enélkül is elég magas labda volt az internet népének ahhoz, hogy mémet faragjon belőle, Habony és a Wall Street Journal feltűnik a Holdon, az afrikai dzsungelben, green screen előtt egy filmstúdióban, és persze Vida Ildikó NAV-elnök is beleolvas, jelezve, hogy ő sincs ám kitiltva.
Még az is lehet, hogy az egész sztoriból valaki megrendezi a népszerű vígjáték új részét, a Valami Amerika 3-at, az online népművészek már elkészítették a posztert is hozzá.
Természetes hogy az internetezők felháborodtak az internetadó ötlete miatt; legfeljebb azokat érhette meglepetésként a reakció, akik még nem láttak a cigiáremelések miatt csoportosan anyázó dohányosokat. Naná, aki az internet előtt ül, nyilván nem fog tapsolni annak, az előfizetési díja mellé még ugyanekkora adót is a nyakára tesznek.
Szerda éjjel 10.47-kor a University College London (UCL) igazgatósága egy titokzatos emailt küldött az összes diáknak. Mind a 29 ezernek, akik a UCL-en tanul. Az üzenetben csak ennyi állt:
Senki nem tudta, hogy ez mit jelent, de a diákok azonnal reagáltak az emailre – ki így, ki úgy. Az elküldött leveleket mindenki láthatta, aki feliratkozott a levelezőlistára – ez összesen 29 ezer diák. Szerencsére nem mindenki válaszolt, de jó sokan voltak akik igen, természetesen a "válasz mindenkinek" opcióval, mert úgy az igazi a tréfa. Akik kimaradtak a mókából, később arra panaszkodtak, hogy hirtelen több mint 3000 emailt kaptak, és a levelek folyamatos töltögetésétől lemerült a telefonok akkumulátora is.
Innen már nem volt megállás. A telefonok lemerülhettek, a hülyeség mémmé vált, és tovább gyűrűzött a Twitterre: néhány órával a levél elküldése után már a #bellogate volt a legnépszerűbb témajelölő címke az oldalon. (A Top 10 aljára befért a frissen feloszlott Crystal Castles és az ebola is.)
A levelezőlistára később a diákokon túl is egyre több címzettet felírtak, beleértve több internetes pornóoldalt, randioldalt és a One Direction együttes hivatalos rajongói oldalát is. Néhány diák arra is rájött, hogy hamisíthat mailcímet, hogy úgy tűnjön, mintha a küldött üzenet közvetlenül az egyetemtől érkezett volna.
Eközben az igazgató megerősítette, hogy nem mond le. Valószínűleg tényleg nem mond le, és valószínűleg nem ő erősítette meg. De ki tudja már ezt követni?
My favourite so far #bello #bellogate pic.twitter.com/EX7mYqEz7U
— Dominic Potter (@dominicpotter1) 2014. október 9.
Aztán a Központ igyekezett mindenkit megnyugtatni:
Tudomásunkra jutott, hogy az all-students@ucl.ac.uk emailcímet az elmúlt órákban támadások érték. Kérem, vegyék figyelembe, hogy a címet kizárólag belső használatra szánták, így korlátozzuk a tömeges e-mail-küldést. Ha nem kívánt levelezőlistákra iratkozott fel, ellenőrizze őket, mivel én is csak most fedeztem föl a Pornhubot, és azóta már többször kivertem.
Szóval nehéz ezt így. De mindegy is; amikor már az email sem hatott, a diákok az ablakokból üvöltözték, hogy belló; az egészet videóra vették, és feltöltötték a Youtube-ra.
Senki nem tudja, mikor és hogy lesz vége az egésznek, de már több ezer lánclevél, blogbejegyzés és videó született a témáról, még úgy is, hogy az egésznek semmi értelme. De ne keseredjenek el, mások is élnek a bolygón, akik szívesebben lennének a Marson.
Az új iPhone 6 Plus olyan nagy és olyan vékony, hogy ha az ember rossz zsebébe teszi, vagy jó zsebébe teszi, de rosszul ül le, esetleg két kézzel megfogja a készülék két szélét, és nekiáll erősen hajlítgatni, akkor bizony meghajlíthatja. Nem feltétlenül az Apple telefonjainak sajátossága ez, tulajdonképpen bármelyik, nagy kijelzővel szerelt telefonnal el lehet játszani, de hát azon csak jobban szórakoznak az emberek, amikor a techvilág legmegosztóbb cégének új termékével történik ilyesmi.
A bendgate, vagyis a meghajlásügy persze az internetes népművészeket is megihlette, egyre-másra jelennek meg a vicces, szemét vagy csak ironikus képek. Neo a Mátrixból is lecseréli a kanalat egy iPhone-ra, és Beckham is inkább a telefont csavarja a labda helyett (ééértik, Bend it like Beckham). Az átlagos viccesember mellett a nagy cégek sem hagyják ki a lehetőséget, a Kitkat csoki gyártója például rögtön biztosított mindenkit, hogy a csoki nem hajlik, hanem roppan, és egy hamburgerező is kitwittelte, hogy vigyázat, a zsebben hagyott burger bizony durván meghajlik.
Az LG is kapva kapott az alkalmon, hogy kicsit reklámozza a saját, eleve hajlított telefonját, az LG Flexet, de egy sörgyár is elismerte: a zsebben hagyott sörösdoboz bizony nem tartja meg az eredeti formáját. Magyarán egy csomó másik dologról is kiderült, hogy ha nem úgy használjuk, ahogy azt a tervező eleve kitalálta, akkor meghajlik.
Mint azt szombaton megírtuk, az mno.hu képeket közölt a nyilvánosságot (és pláne a fotósokat) egyébként messzire kerülő Simicska Lajosról. A Fidesz-közeli oligarcha a sárvári lovascentrum átadóján jelent meg, és többek között a Magyar Nemzet főszerkesztőjével került közös fotókra. Baráti gesztus? Erődemonstráció? Üzenet a titkos Orbán–Simicska-háborúban? A mémgyárosoknak ez igazából mindegy, számukra az egészből annyi volt fontos, hogy remek Photoshop-alapanyag készült a ritkán látható fontos emberről.
Új kedvenc szórakozása van az online népművészet animált gifekkel foglalkozó szakosztályának: a régi, de annál zseniálisabb szükségtelen cenzúra mém mintájára született szükségtelen robbanások. Persze rögtön felvetődik a kérdés: miért lenne egy robbanás szükségtelen? Egy robbanás látványos, hangos, és ha elég sokat teszünk belőle egymás mögé, még az is megeshet, hogy véletlenül készítettünk egy Michael Bay-filmet. Pontosan ezt a jelenséget parodizálja ki az internet népe, a lényeg ezúttal az, hogy teljesen értelmetlen, de annál látványosabb robbanásokat montírozzanak bele minianimációkba. Az egész pár éve ezzel a videóval kezdődött:
Aztán jött még pár "Mi lenne ha Michael Bay rendezné" felütésű mozitrailer (a legjobb egyértelműen az Up! videója), mígnem idén nyár végén hirtelen indokolatlanrobbanásos animgifek lepték el a fél internetet. A dolog megvalósítása egyébként sokkal egyszerűbb, mint ahogy első látásra tűnik, iPhone-on pédául külön erre írt app is létezik, amivel robbanásokkal dekorálhatjuk ki a saját készítésű videóinkat.
Az internet hagyományosan jó terepe azoknak a félőrülteknek, akik jó szórakozásnak tartják, hogy csinálnak valami extra hülyeséget, amit videóra vesznek, feltöltenek a netre, és élvezik, hogy akadnak olyan félőrültek, akik nem csak röhögnek rajtuk, de követik is a példájukat. Néha világméretű dilivé hízik egy-egy ilyen kezdeményezés, jó példa az ilyen mémekre a fahéj-kihívás, vagy az óvszer-kihívás, utóbbira csak a gusztustalanság műfajában edzettek kattintsanak.
Most itt a legújabb variáció a témára, a jegesvödör-kihívás, ami két dologban különbözik az eddigiektől. Egy: van értelme, hiszen a jeges víz nyakba zúdítása mellett arról is szól, hogy 100 dollárt adományozzon az ember a beteg gyerekeknek - pontosabban az ALS (amiotrófiás laterálszklerózis) nevű betegséggel foglalkozó jótékonysági szervezeteknek. A másik, hogy híres emberek is beszálltak a játékba, politikusok, tévés showmanek, zenészek, cégvezérek zúdítják boldogan a nyakukba a hideg zuhanyt, és biztatnak erre másokat is. Néha egészen direktben, hiszen a dolog lényege a kihívás: a hideg víztől dideregve az ember megnevezhet három kihívottat, akiknek követniük kell. Vagy hát illik, ha meg akarják úszni az internet népének megvetését.
Az egész mozgalmat még június végén kezdte el egy amerikai motorversenyző, Jeremy McGrath, aztán felkapta a YouTube (a videómegosztó 126 ezer találatot ad az "ice bucket challenge" keresésre!), és végül a késő esti beszélgetős tévéshow-kba is beköltözött Amerikában. Innen már csak egy lépés, hogy megjelenjenek az első magyar jegesvödrös videók, és kihívják Orbán Viktort vagy Gyurcsány Ferencet, ízlés szerint. Addig is nézzük, hogyan prüszkölnek a jeges víztől az amerikai hírességek:
Hát ilyen sebességgel zajlanak ma a dolgok a széles nagy interneten. Vasárnap mindenki nagy derültségére közöltünk egy olvasói fotót, amin egy rikító narancssárga, nagyon drága sportautó tulajdonosa egy iratbugyiban a szélvédő alá csapott A4-es papírral próbálta megtiltani a népnek, hogy lefényképezzék az autóját. Hétfőn az autó tulaja utolérte az Indexet és perrel fenyegetett meg minket, amit mi tréfának véltünk (elvégre egy autó személyiségi jogaira hivatkozva megtiltani a fotózását csak vicc lehet), és felhívást intéztünk az olvasóinkhoz, hogy ők is díszítsék fel hasonló módon az autójukat. Kaptunk is ilyen fotókat szép számmal, nemcsak autóval, de motorral, biciklivel, sőt Wartburggal is.
Az abszurd ötlet persze sokakban elindított érdekes gondolatmeneteket. Miközben egyesek azon elmélkedtek, hogy a fotózási tilalmat vajon ki lehet-e terjeszteni közterületisekre és rendőrökre is, megúszva ezzel parkolási és gyorshajtási bírságokat, mások ihletet kaptak, és az internetes népművészet klasszikus szerszámához, a Photosophoz nyúltak. Így lett keddre mém a nophotoing, és így került az áthúzott kamera ábrája a Hazárd megye lordjai emlékezetes járgányára, a Batmobile-ra, nem is beszélve a Dumb és Dumberben feltűnő kutyának sminkelt autóról, ami a maga nemében simán van olyan különleges, mint egy narancssárga Lamborghini.
Tudják, milyen az a szocialista gyárlátogatás? A Tekintélyes Meghívott Vendéget hülye védőruhába öltöztetik, aztán olyan eszközöket és berendezéseket mutogatnak neki, amiknek a működéséről fogalma sincs, de igyekszik jó képet vágva hümmögni, ha van késztermék, azt is megkóstolja, és néhány hülye kérdést is feltesz. A jelenség Magyarországon sem ritka, elég csak a Nagy Megtekintőre gondolni.
Új divat terjed a YouTube-on, amit egy Tunglebrek nevű júzer indított el július legvégén: népszerű vígjátéksorozatok epizódjaiból vágják ki az összes, akár csak egy kicsit is vicces részt, hogy a végén csak a sztori váza maradjon meg. Mivel a tévés szitkomokat többnyire élő közönség előtt veszik fel, akiknek a nevetése a történet szerves része (a színészek megvárják a párbeszédekben, míg elül a röhögés), könnyű eldönteni, mit kell kivágni, és mi maradhat - amin nevet a közönség, az ugrik.
Az eredmény pont olyan abszurd, mint a pár hónapja futott másik hasonló mémnél, amikor egyszerűen kínos csenddel helyettesítették a közönség nevetését, vagy a Full House című klasszikus szitkom szomorúra vágott epizódjainál. A jellemzően huszonegynéhány perces sorozatepizódokból meghökkentően kevés, alig 2-3 perc marad a viccek nélkül, a sztoricsontvázak egészen bizarrá, a jópofa, szeretnivaló szereplők idegbeteg, ellenszenves gyökerekké válnak.
A Jóbarátok vicctelenített epizódjából így például az jön le, hogy a szereplők egytől egyig gyűlölik egymást, Rachel megzsarolja Phoebe-t, Monica megtámadja Joey barátnőjét (aki egyébként az összes szereplőt utálja), Ross szerepe pedig annyi, hogy néha véletlenszerűen ordít. De a többi sorozat sem járt jobban. Az internet népe persze megint levette a lényeget, a kommentek nagy része arról szól, hogy a Community (Balfékek) című, elég gyenge nézettségű sorozat rajongói gyűlölködnek a sokkal népszerűbb Big Bang Theory (Agymenők) ellen.
Kattintás után megmutatjuk a legjobban sikerült vicctelenített vígjátékokat.
Rovataink a Facebookon