Láttam az arcotokat a visszapillantó tükörben – énekli Brett Anderson, a Suede énekese a Drive Myself Home című dalban, amit a zenekar Autofiction című új albumán hallhatunk. Anderson visszatekint a gyerekkorára, az anyjával való meghitt viszonyára, és újra elmeséli a kilencvenes évek elejét, azt az időszakot, amikor beindult a zenekar karrierje.
A tükörmotívum visszatér a What Am I Without You című számban is: A tükör mellett nézem, ahogy nézel engem, és számolom az utakat. De nemcsak a tükör lehet az önismeret eszköze, hanem a gitár is, ami pont a megfelelő munkaeszköz volt a Suede számára, amely elkészítette a zenekar másodkorának a legjobb lemezét, de az albumnak kitüntetett helye van a kilenclemezes életműben is.
A 2013-as újjáalakulás óta megjelent három albumuk – Bloodsports (2013), Night Thoughts (2016), The Blue Hour (2018) – a poptörténet egyik leglenyűgözőbb visszatérésének emlékei, de nem csak megidézték a dicsőséges kilencvenes éveket, könnyen lehet, hogy az Autofiction lesz a fő mű.
Az album producere, a kezdetektől velük dolgozó Ed Buller – aki olyan alkotók lemezeit gondozta, mint a Pulp, t.A.T.u. vagy a White Lies – olyan hangképet dolgozott ki, amely a hetvenes évek eleji artisztikus glam- és dark-rock közös nevezője, miközben a lemezen ott vannak a Suede egyéb jellegadó sajátosságai is. Bátran nyúlnak a melodikus dark-rock riffekhez, de nem lesz az egészből dark-diszkó, ez itt az Úr sötét anyaga, az a vágyott lemez, a Bowie és a Sex Pistols közötti hiányzó láncszem. Legalább annyira pulzál benne a glam-rock csillogó ünnepélyessége, mint a poszt-punk dühe, mindehhez olyan riffekkel, hogy már az első hangoknál tudjuk: ez bizony szerelem lesz első hallásra.
Vida Írisz Minami egy jó értelemben vett ufó, pontosabban ufonauta, aki a legnagyobb hazai fesztiválokon és koncerteken teremti a fényt, punkbandában dobol, félig japán, és egy ír folkzenekarban is vokálozott. A Stage, Darling! podcastsorozatban szerteágazó munkájáról beszélgetünk.
Stage, Darling! címmel 10 részes podcastsorozatot indítottunk. Beszélgetések kizárólag olyan nőkkel, akik a zeneipar valamelyik területén dolgoznak, akár fénytechnikusként, fesztiválszervezőként vagy énekesként. Kilencedik részünk vendége Vida Írisz Minami, akivel többek között az alábbi témákról beszélgettünk:
A Stage, Darling! műsorvezetője Réti Nóra, ötletgazdája és szerkesztője Nagy Szabolcs.
Ezúttal Falusi Mariann és Lang Györgyi közreműködésével énekel Kulka János. Ez a dal is a 2022. október 7-én megjelenő Pálmaszív című kiadvány előfutára.
A címe: 20 éves tea.
Kulka János színművész személyes hangvételű, Pálmaszív című albumából ezúttal egy őszi hangulathoz illő, teázós dal hallható.
A dal múltba merengő-révedő, az éjszakák hangulatát megidéző szövegét Tariska Szabolcs írta, az ötvenes-hatvanas éveket és a doowop zenei stílust megidéző zenéjét Tövisházi Ambrus jegyzi.
Kulka János egy éjjeli látogatásról énekel, miközben füstös cumbiát, vagyis kolumbiai tánczenét hallgat. A címben szereplő, forró tea amúgy létezik. A dal szerzői rajongói a földes aromájú, kínai öreg teáknak, melyeket a fogyasztás előtt lepréselve évekre földbe ásnak – a tea így lesz 20 éves.
A steel gitár hawaii hangulatát idéző sanzonban néhány sor erejéig Kulka János két barátja, Lang Györgyi és Falusi Mariann is beszállt.
Ha egy megkötözött nőt keresztet formáló ágyon látunk, akkor nem a pihentető alvás vagy a memóriamatrac jut eszünkbe, hanem valami más. Mondjuk Demi Lovato Holy Fvck című albuma, amelyen a művésznőt látjuk gúzsba kötve. De hogy milyen lehet ez a bizonyos holy fvck? Nos, ha az emós rockra, pop-punkra emlékeztet, akkor fájdalmasabb, mint egy szakszerűen kivitelezett kötözős szex.
A lemezről eszünkbe jutnak a H&M-ben kapható, black metalos betűtípussal készült kapucnis pólók, amelyeknek a legkevésbé van közük a műfajhoz. Lehetnének rajtuk a nyolcvanas éveket idéző Fanta- vagy Levi's-logók is, de éppen grindcore és black metal betűket használtak a Fanta fontjai helyett. Lovatónak épp annyi köze van a punk-rockhoz, mint egy 2005-ben született tininek a nyolcvanas évekhez, így aztán nem tudunk kellő komolysággal viszonyulni az egykoron a Disney Channelen dolgozó, tinisorozatokban domborító énekesnő nyolcadik stúdióalbumához.
Lovato tele van indulattal, de ennek nincs köze az energiaválsághoz, a korrupt politikusokhoz, a háborúkhoz vagy a globális felmelegedéshez, leginkább azzal függ össze, hogy Lovato queerként és nem binárisként azonosítja magát, és bántja, hogy az emberek azt akarták, hogy maradjon az, akinek látni akarták.
De főleg az a baj ezzel a lemezzel, hogy bár a borító erős fénytörésben olyan, mintha egy nem hivatalos Slayer-album covere lenne, közben egy harmincéves nő hozza az örök tinit, csak éppen a rehab a kedvenc témája, és nem az, hogy az anyukája kit nem enged meghívni a szülinapi zsúrjára.
Egy zenei kritika megfogalmazása mindig két dolgot kell tartalmazzon. Ki kell emelnie az adott produktum pozitívumait, és építő jelleggel rá kell világítani azokra a pontokra, ahol még érdemes fejlődni. A nehézség az, amikor van valami, ahol túl kevés a jó vagy a rossz megoldás, és a mérleg elbillen. Semmi sem csak fekete vagy csak fehér, ezért érdemes hátralépni egyet és a dolgok mögé nézni – ami ez alkalommal fekete és pink.
Azt énekli David Bowie a Miracle Goodnight című dalban, hogy bárcsak lenne jövőm, bárhol... Nos, a Black Tie White Noise című, 1993-ban publikált lemez megjelenése világossá tette: igen, van jövője a nyolcvanas évek második felében alkotói válságba került Bowie-nak. Az album most újra megjelent az életműkiadás legújabb szériájában, vinylen.
A Black Tie White Noise-ra sokan úgy tekintenek, hogy bár komoly részeredményei vannak, mégsem revelatív munka, jelentősége inkább történeti: hat év után ezzel az albummal tért vissza, és megmutatta az igazi Bowie-t.
Szóval, ez volt az első szólólemeze a meglehetősen vérszegény Tonight (1984) és a Never Let Me Down (1987) után. Ráadásul az 1983-as Let’s Dance is megosztotta a rajongókat, így aztán vannak, akik szerint a sikeres stadionturnék, a remek klipek és a multimilliomos státusz ellenére Bowie-nak egyszerűen nem jött be a nyolcvanas évek, hiszen az 1980-as utolsó briliáns albumát, a Scary Monsterst inkább a 70-es évek mesterműveihez csapták.
Persze ezeket a sarkos, elnagyolt kijelentéseket leginkább annak ellenében fogalmazták meg, hogy már Bowie mögött volt a popot ezer vonatkozásban megújító hetvenes évtized, ami a globális popkultúra egyik kulcsfigurájává tette.
Sorskereső címmel énekel dalt Kulka János. Ez nem ismeretlen azok előtt, akik 2016 februárjában már hallották tőle a Művészetek Palotája nagytermében, értékét most az mutatja, ahogyan a dal eléneklése után sztrókot kapott színművész most újból előadja.
A Sorskereső a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész Pálmaszív című önálló lemezén is szerepel, de a teljes albumot csak 2022. október 7-én ismerhetjük meg. A dalokban Kulka János belső utazásainak szem- és föltanúi lehetünk.
A színművésznek Tövisházi Ambrus zeneszerző és Tariska Szabolcs Artisjus-díjas szövegíró hét évvel ezelőtt kezdett el dalokat írni, ennek eredménye a Pálmaszív, amelyen a tíz új szerzemény hallható. A felvételekhez videóetűdök is készültek, ezek közül a Sorskereső most meg is tekinthető.
Ebben a klipben – akárcsak a többi videóban – nincs szájszinkron. Kulka János arcjátékával, szemével, mozdulataival és erős jelenlétével meséli el a dal történetét.
Minderről Tariska Szabolcs így vall:
A Sorskeresőt 2015-ben írtuk, az első migrációs krízis idején. Akkoriban a Zenészek a menekültekért nevű csoporthoz csatlakoztam. Egy héten át segédkeztem egy raktárban, ahova folyamatosan érkeztek külföldről a segélyszállítmányok. Olyan érzésünk volt nekünk, ott pakolászóknak, hogy nagymértékben a mi tempónkon múlik a 10 fokos őszi esőben, a röszkei réten ragadt szerencsétlen emberek éjszakája. Ekkortájt volt a Keleti pályaudvaron a vonatforgalom leállása, a gyalogosok vándorlása az autópályán, a furgonok raktereiben bekövetkezett, fulladásos tragédiák. Sok gyermek is volt az útra keltek között, innen ered a gyerekdaljellegű formanyelv, mintha az ő szemszögükből látnánk a borzalmakat.
Most, 2022-ben a történelem úgy hozta, hogy az orosz–ukrán háború ismét aktuálissá tette. A videóetűdben Kulka János egy katonai terepasztalt szemlél. A dal az akkori müpás koncert előtt egy zongorakísérettel felvett próbatermi demó átdolgozása. Az éneksávot egy külföldi hangmérnök segítségével lefejtették a zongoráról, így a végleges verzióban meg tudták tartani a refrén énekfelvételét. Kulka János a verzéket az utóbbi egy évben énekelte újra.
Arról énekel Alex Kapranos, a Franz Ferdinand Billy Goodbye című vadonatúj dalában, hogy amikor vissza kell emlékezni, ne felejtsd el a legjobb részeket. Ez különösen megfontolandó akkor, ha kiadsz egy válogatás albumot. Az idén húsz éves zenekar ugyanis azzal ünnepelte magát, hogy kiadott Hits to the Head címmel egy dupla válogatást, ami több, mint a kislemezes sikerek felmondása.
És nemcsak azért, mert két új számot is kapunk (Curious, Billy Goodbye), hanem mert ez egy szerkesztett anyag. Az előbb idézett albumzáró „búcsúzós” Billy Goodbye más szöveghelyen is kiszól az az album egészére...
Miért rágódjunk a múlton, amikor szoronghatunk a jövő miatt is.
Maga a zenekar sem rágódott a múltján, inkább elővette a legnagyobb sikereit, és egy méltó emlékművet állított az elmúlt húsz évnek. Bár Musil azt írja Emlékművek című esszéjében, hogy nincs a világon még egy dolog, ami olyannyira láthatatlan lenne, mint egy emlékmű, a zenekar mindent megtesz a láthatóságért. A szokásos, orosz avantgardot idéző borító mellé arany hatású vinyleket, kapunk és egy 16 oldalas bookletet, dalszövegekkel, exkluzív fotókkal, ahogy kell. Mivel a zenekar alapvetően csak sikkes és ízléses indie-pop slágereket tud írni, nem lehetett könnyű dolguk, amikor a Hits to the Head dalait próbálták összerakni.
A fiatal, brit énekes az elmúlt évek egyik legsikeresebb új előadója, különleges hangjával és stílusával meghódította az egész világot. Harmadik stúdióalbuma, a Yungblud egy fokkal lágyabbra sikerült, mint vártuk, de még így is jól illeszkedik az énekes hangzásvilágához.
Yungblud igazi megosztó személyiség, sokan imádják szókimondó stílusát, mások viszont pózőrnek tartják. Az utóbbi hónapokban többször betámadták a különböző közösségi média platformokon, de a hűséges rajongói tábora foggal-körömmel védi az énekest. Az eddig pop-punk műfajban utazó előadó most egy kicsit lenyugodott és ez az új albumán is hallatszik.
Azt énekli Matt Bellamy aYou Make Me Feel Like It's Halloween című dalban, hogy úgy érzi, mintha halloween lenne. Nos, ő az, aki a cukorkákat, azaz a slágereket osztogatja a nemrég megjelent Will of the People című új lemezükön, amit nemes egyszerűséggel olyan sorlemeznek titulál, amely valójában egy best of is egyben. A kiadójuk válogatást akart, és szerinte megkapták, csak éppen új dalokból.
Idáig rendben is van a dolog, így kell hozzáállni: minden lemez olyan legyen, hogy soha ne legyen szükség válogatásokra. Persze, a Will of the People nem csak a slágerhányadosa miatt best of gyanús, hanem azért is, mert minden megtalálható rajta, ami eddig a Muse-t jellemezte, azaz: az albumon nincs semmi olyan, amit korábban ne hallottunk volna.
És ez sem baj, ha ilyen esszenciális, az eddigi életmű betetőzésének tűnő albummal álltak a nyilvánosság elé. És hogy már most halloween lenne? Nos, a Muse rendesen ijesztget minket, és kb. annyira kell őket komolyan venni, mint a roxforti diákoknak öltözött zuglói gyerekeket, akiknek az apukája tíz perccel azelőtt becsenget, hogy ne zavarjuk el őket, itt laknak a közelben.
Egy hercegnek készen kell állnia arra, hogy elfoglalja a trónt. Van, aki oda született, és van, aki megszerzi azt. Ahhoz pedig, hogy az ember uralkodjon a sötétség felett, ismernie kell azt, annak természetét. Kényelmetlen uralkodás az, amelyben minden előbukkan, amitől igazán félünk, Ozzy Osbourne ezen mégis tartással emelkedik felül. Hetvenhárom évesen olyan albumot hozott el nekünk, ami megmutatja,
hogy miért is ő a sötétség hercege több mint 40 éve.
Az őrületről énekelni egy dolog, a fájdalomról egy másik, a félelemről pedig egy harmadik, de ezek mind egyesülnek új lemezén, a Patient Number 9-on. Az album visszahozta régi dalainak hangulatát, mégsem poros vagy fáradt, hanem megmozgatja a rock- és metálrajongókat fizikálisan és lélekben egyaránt.
Mogyorósi G. Ilona, azaz Süti közel másfél évtizeden át zenekari világosítóként dolgozott, részt vett a Punnany Massif, a Halott Pénz, a Supernem, az Akkezdetphiai, a Soerii and Poolek és a Belga látványvilágának megvalósításában. Ő a Stage, Darling! podcastsorozat egyetlen vendége, aki otthagyta a zenei szakmát, és átnyergelt a filmiparra. Hogy miért tette, az is kiderül a beszélgetésből.
Stage, Darling! címmel 10 részes podcastsorozatot indítottunk. Beszélgetések kizárólag olyan nőkkel, akik a zeneipar valamelyik területén dolgoznak, akár fénytechnikusként, fesztiválszervezőként vagy énekesként. Nyolcadik részünk vendége Mogyorósi G. Ilona, azaz Süti, akivel többek közt az alábbi témákról beszélgettünk:
A Stage, Darling! műsorvezetője Réti Nóra, ötletgazdája és szerkesztője Nagy Szabolcs.
Beton.Hofi másfél éve debütált lemeze, a Comic sins megjelenése után újabb koronggal jelentkezett. A Playbánia 2022. szeptember 2-án, éjfélkor vált elérhetővé a streamingplatformokon, jómagam is ekkor nyomtam rá először a lejátszás gombra.
Beton.Hofi (polgári nevén Schwarcz Ádám) először 2019-ben jelentkezett Powerbank című számával, amit akkor még a Soundcloudon hozott nyilvánosságra. Ezután jött még pár kislemez, mint a Közel-kilét Európa vagy a Plasztik poharak, és azóta az érthető módon felettébb népszerű első lemez és Ádám számára enyhén szólva nincs megállás.
Amilyen nagy rajongás övezte a Comic sins albumot, olyan nagy lelkesedéssel várta Beton.Hofi rajongótábora a Playbánia megjelenését. Az első két kislemez (Dohánybolt, Bagira) még nyáron érkezett a korongról, így előszeretettel skandálta a közönség a legújabb számok szövegeit a különböző nyári fesztiválokon. A rapper második lemezének megjelenési dátumát és az album borítóját egyedülálló módon a Fedél nélkül Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra napokkal a megjelenés előtt.
Ádám egyébként kifejezetten humoros és szerethető figurának tűnik, mind rapperként, mind pedig a civil életében. A Márkó és Barna Síkideg podcast vendégeként elhintett poénjai például a rajongótáborában gyakran visszaköszönő szállóigékként élnek tovább.
A Playbánia sokban különbözik elődjétől hangulatban és hangzásvilágban is. Amíg a Comic sins jóval letisztultabb és egyszerűbb beatekkel operált, addig a mostani lemez jócskán meglepi az embert, mivel sokkal keményebb alapokkal találkozunk. Közreműködőkből a Comic sinshez hasonlóan a Playbánián sincs hiány.
Beton.Hofi előszeretettel dolgozott olyan feltörekvő előadókkal, mint Co Lee, Ajsa Luna és Gyuris, de találkozhatunk az albumon „nagy öregekkel” is, mint Glsch (Slow village) vagy Baba Aziz. Producerek tekintetében is sokszínű a korong, van itt három Hundred Sins-dal (Bagira, Tiszalök, Playbánia), kettő Beatrickhez köthető producerelés, de hallható rajta Lusta Geri és Dom Beats munkája is.
A meglepő jazzes hangzásvilágú Backseat Boisban találkozhatunk a már korábban említett Co Lee verzéjével, aki ritkán rappel magyarul, de az album kedvéért most ezt is bevállalta.
A lemezen két dal is hírességek után lett elnevezve (Guy Ritchie és Tom Hanks). Nem teljesen tiszta, hogy melyik filmet akarták rekonstruálni ezekkel a nevekkel, az azonban elmondható, hogy a furcsa címekhez képest mindkét dal meghatározó lett.
Szeptember elsején véget ért a nyár. Diákok vették fel a fehér ünneplőinget, estefelé pedig egyetemi gólyák szorították ki a körúti kocsmákból a turistákat. Akik szeretik a meleget, könnyes szemmel nyugtázták, hogy már csak 273-at kell aludni a következő nyárig, az őszkedvelők azonnal előrántották a kötött pulcsikat, akik pedig a telet várják, este már a karácsonyi izzókat kapcsolták fel kislámpa helyett.
A Budapest Parkba mégis tavaszt varázsolt pár csodálatos női előadó, miközben a szezont egy nagyon jó hangulatú minifesztivállal zárhattuk le.
A zeneipar egyik legkülönlegesebb hangzású, angol zenekara most újra egy izgalmas lemezzel kavarja fel az állóvizet. A Will of the People a Muse kilencedik stúdióalbuma, és a mindennapjaink problémáit mutatja be.
Beazonosíthatatlan stílusával mindig is kicsit kilógott a sorból az 1994-ben alakult Muse. A zenekar a kétezres évek közepén vált világhírűvé, azóta pedig rengeteg díjat bezsebeltek, köztük két Grammyt is. Az angol triót nemrég a magyar közönség is láthatta a Volt fesztiválon, ahol elképesztő show-t csináltak. Legutóbbi albumuk, a Simulation Theory nem lett a kritikusok és a rajongók kedvence, így a banda visszatért korábbi hangzásvilágához.
A heavy és grove metal vonalon van két szempont, ami mindig kardinális kérdés, ha az ember jó lemezt szeretne csinálni. Ez a homogenitás és az eredetiség. A lemez nem eshet szét, de nem is lehet unalmas. A riffeknek dögösnek és egyedinek kell lenniük, de nem érezhetjük azt, hogy a lemez eleje nem tudja, hogy hol lesz a vége.
Erre ritkán látni manapság jó példát. Vagy a zenekarok zárkóznak be saját kis világukba, vagy annyira nyitni akarnak, hogy szétesik a dolog. Most mégis érkezett egy lemez, amely az első percben érzi a véget, és minden hangot ehhez a grandiózus történethez igazít. Ez a Machine Head új lemeze, az Of Kingdom And Crown.
A harmadik Megasztár megnyerése óta, azaz 16 éve menedzseli Szovják Bea Rúzsa Magdit. Az énekesnő töretlen sikere nagyban köszönhető Beának is, akivel a Stage, Darling! podcastsorozat hetedik részében arról beszélgettünk, hogyan lett az OTP Bank marketingeséből konfliktusokat felvállaló, rengeteget éjszakázó, de sosem izguló profi menedzser.
Stage, Darling! címmel 10 részes podcastsorozatot indítottunk. A beszélgetések kizárólag olyan nőkkel történnek, akik a zeneipar valamelyik területén dolgoznak, akár fénytechnikusként, fesztiválszervezőként vagy énekesként. Hetedik részünk vendége Szovják Bea, akivel többek közt az alábbi témákról beszélgettünk:
A Stage, Darling! műsorvezetője Réti Nóra, ötletgazdája és szerkesztője Nagy Szabolcs.
Jeff Tweedy, a Wilco nevű amerikai alt-country zenekar énekese nem viccel. Azt mondja Hints című új dalában, hogy nincs középút, amikor a másik oldal inkább ölne, mint hogy kompromisszumot kössön. Nos, ez felénk is ismerős, ahogy a Cruel Country című új dupla album számos kérdésfelvetése is. Pont annyira, mint a borítón látható, halasi csipkére emlékeztető terítő.
Ha akarjuk, a Cruel Country zenés országértékelő vagy portré az Egyesült Államokról a country nyelvén. Maga az albumcím is egyszerre utal a nemzetre és a zenei műfajra, miközben a Wilco életvezetési tanácsokat ad arra, miképpen élhetünk a saját szabályaink szerint egy darabokra hulló világban, és közben megvív a country mumusával is.
Jeff Tweedy az amerikai rockzene egyik kulcsfigurája, még az Uncle Tupelo zenekarban mutatta meg, mi is az alt-country, de amikor összehozta a Wilcót, a country már csak kiindulópont maradt. A stúdiókörülmények között, de élőben rögzített, 21 számot tartalmazó Cruel Countryn visszatértek oda, ahonnan elindultak, háttérbe szorítva az art rockos impulzusokat.
A világ egyik legismertebb és nem mellékesen a legsikeresebb rappere idén októberben, azaz 2022. október 25-én Budapesten lép fel.
50 Cent – született Curtis James Jackson III – rapper, üzletember, színész és producer Queensből. Korunk egyik legtehetségesebb és legtermékenyebb előadója, Grammy-díjas, rekordokat döntő debütáló albumával, a Get Rich or Die Tryin'-nal vált híressé, azóta több mint 30 millió albumot adott el világszerte, és számos rangos díjjal ismerték el munkásságát.
50 Cent ismertségét üzletemberként, színészként és producerként is kamatoztatta, páratlan sikereket elérve. A Get Rich or Die Tryin' lemez megjelenésétől indulva – ami a mai napig a valaha volt egyik leggyorsabban fogyó rapalbum, öt nap alatt 1 millió példány kelt el belőle – a hiphop legnagyobb üzletkötéséig, a Vitaminwater eladásáig 50 Cent folyamatosan rekordokat döntöget.
2005-ben megalapította a G-Unit Film & Television nevű cégét, amely sokféle tartalmat gyárt és számtalan műsort ad el különböző csatornáknak. Az övé volt a 2014-es indulástól a 2020-as befejezésig az amerikai Starz televíziós hálózat legnézettebb, díjnyertes sorozata, a Power, amelyben nemcsak szereplő, de vezető producer és rendező is volt, 2020-ban a legjobb rendező díját is megkapta érte a NAACP-tól. Emellett csillagot kapott a Hollywoodi hírességek sétányán, és filmes karrierje során számos kasszasikerben szerepelt olyan sztárok társaságában, mint Sylvester Stallone, Gerard Butler, Jake Gyllenhaal, Bruce Willis, Ray Liotta vagy Melissa McCarthy.
Portfóliójába tartozik a G-Unit Records is, amelynek igazgatója, és számos platinalemezes előadóval áll szerződésben. Bár saját új albumot az elmúlt években nem jelentetett meg, de különböző projektjeihez írt dalai továbbra is a slágerlisták élmezőnyébe kerülnek.
Eminem a 2005-ös első válogatáslemeze, a Curtain Call után közel húsz évvel összeállította a szellemes című Curtain Call 2-t, amely a 2006 utáni évek sikereit gyűjtötte egybe. Már a függöny is erős szimbólum, de az idei lemezborítón látható flipper is, ami valószínűleg arra utal, hogy a szórakoztatóiparban mindig fenn kell maradni, ahogy a flipper vasgolyóinak. Minden csattog, vibrál, fénylik, de a nyertes végül mégis a kocsmáros.
Eminem meglehetősen korán kezdte a méltóságteljes öregedés programot, valójában karrierje csúcsán, 33 éves korában. Már 2005 körül vissza akart vonulni, amire nem csak az első válogatáslemeze utalt, ő maga is többször beszélt arról, hogy inkább a produceri és kiadói feladatokra koncentrál majd. Csak a 2004-es Encore után öt évvel jelent meg a következő stúdióalbuma, a Relapse. Bár az a lemez is sikeres volt (négymilliót értékesítettek belőle), mégis, mire visszatért, a globális Eminem-hisztéria már elmúlt, ugyanúgy, ahogy a kilencvenes évek első felében már senki nem akart a KISS-flipperrel játszani, amikor elkészült a Guns N' Roses-játék.
A rockzene szerelmeseinek biztos, hogy nem ismeretlen a hírhedt huszonhetesek klubja. A csoportot olyan ismert színészek, zenészek és egyéb hírességek alkotják, akik 27 évesen haltak meg. Bár a klubról még a hetvenes évek elején kezdtek el mondákat szőni, mikor 1969 és 1971 között négy híres zenész, név szerint Janis Joplin, Brian Jones, Jimi Hendrix és Jim Morrison sorban meghaltak, a huszonhetesek klubja kifejezés csak a kilencvenes években vált széles körben ismertté, mikor Kurt Cobain öngyilkos lett.
Sorra kezdték felütni a fejüket a találgatások és teóriák, hogy a mindenki által ismert zenészek nem épp úgy haltak meg, ahogy azt a hírekben és a nyilvános rendőrségi aktákban tárolták, így születtek meg az elképzelések, hogy Jim Morrisont a kormány tette el láb alól, míg Kurt Cobain haláláért Courtney Love-ot próbálták felelősségre vonni. A klub Amy Winehouse miatt maradt a köztudatban napjainkig, aki 2011-ben halt meg, szintén 27 évesen, ellenben a misztikum, mely a számot körbelengi, lassan százéves múltra tekint vissza. Utazzunk vissza az 1920-as és 30-as évekig, hogy találkozzunk a klub egyik legelső tagjával, az ördög bluesgitárosával, Robert Johnsonnal!
Legyőzve, összetörve, megcsonkítva és megtépve – üvölti Max Cavalera a 25 éves Soulfly új, Totem című albumának nyitódalában, a Superstitionben. Még az is lehet, hogy ezek a sorok az egykori válására utalnak, és arra, hogy el kellett hagynia a Sepulturát is. Ami viszont biztos: itt a zenekar újabb metálmonstruma, amelyben az a legjobb, hogy nincs benne semmi meglepetés, csak a hősies, magas színvonalon tartott thrash és death pöröly.
A lemez olyan, mint a Filth Upon Filth című dal címe is: Mocsok a mocsokban, a világgal, a múlttal való folyamatos perlekedés, halálhörgés, siralom, vérözön, lángtenger... A torkomban érzem a vér ízét. Minden gyűlöleted reményt ad nekem... Hát erről van szó.
Az album akkor lett volna meglepetés, ha a Soulfly XII című, utolsó előtti felvétel hangvétele épül fel az egész albumon, ami leginkább a The Cure Disintegration albumával rokonítható, akkor viszont ugyebár nem is Soulfly lenne. Viszont érdemes lett volna kísérletezni ezzel a hangképpel – milyen lett volna, ha összeeresztik a thrash és death szólamokkal? Az ilyen felvételekből lesznek a parádés, hatásvadász intrók a koncerteken.
Ugyanilyen izgalmas az album utolsó, Spirit Animal című, közel tízperces epikus kolosszusa, egy törzsi ritmusokra építő, dzsungelsűrűségű, többtételes mestermű, amely menetből veszi be a metál védműveit. Ehhez képest a többi dal jórészt alig több mint háromperces. Ha nagyobb fesztávval, komlexebb módon áll a zenekar a dalokhoz, akkor nem mondtuk volna azt, hogy a Totem minőségi biztonsági játék, de így ez csak egy remek utazás a thrash és death nosztalgiavonaton.
Egy érdekes, új zenei jelenség kezdi felütni a fejét, ami úgy gondolom, megér egy misét. Bennem talán akkor tudatosult, mikor a Nickelback új albumának beharangozójával találtam szembe magam (ami itt meghallgatható). A YouTube Shortba feltöltött kis videó egy velős, már-már metalcore hatást keltő szösszenet. Az elmúlt években nem lehetett sokat hallani a kanadai bandáról, így egy erős visszatérés volna, ha ekkora stílusváltással érkeznének meg a srácok.
Ötödjére futok neki ennek az írásnak, mégis hiába. Mikor az ember tisztelettel adózna egy előadó iránt, aki színesíti a palettát, és értékes zenei alkotásokat tesz hozzá a művészeti világhoz, akkor nehéz jól megfogni a kritikát, főleg egy negatív kritikát. Ritkán mondjuk, hogy egy albumnak a fiókban kellett volna maradnia, de talán ez az pillanat. Végighallgattuk a Panic! at the Disco új lemezét, a Viva Las Vengeance-t.
Nem könnyű felsorolni, hogy milyen tisztségeket tölt be Dénes Adél, aki többek közt a Petőfi Kulturális Ügynökség vezérigazgató-helyettese, a Hajógyár főszerkesztője és az NKA Hangfoglaló kollégiumának tagja.
Arról, hogy jutott el 34 évesen a csúcsra, milyen volt korábban 7 évig Pásztor Annával dolgozni, és mit gondol a magyar zenekarok jelenlegi helyzetéről, arról a Stage, Darling! podcastsorozat hatodik részében mesélt nekünk.
Három évvel a Szabó Balázs Bandája zenekar 10. születésnapi albumának, a X megjelenése után, most egy új, ezúttal szólódallal jelentkezik Szabó Balázs dalszerző-frontember. A dal szorosan kapcsolódik a Rohonyi Gábor és Vékes Csaba rendezésében augusztus 25-től mozikba kerülő Szia, Életem! című filmhez.
A Naphajó a Szia, Életem! egyik betétdala, amelyet maga Szabó Balázs ad elő a filmben, mint utcazenész. Szabó Balázstól nem állt messze ennek a figurának a megformálása, hiszen tizennyolc éves korától jó ideig ő maga is utcazenészként járta az országot. Amennyi pénzt egy nap összemuzsikált, az döntötte el, hogy milyen messzire fog továbbutazni.
Így amikor a Szia, Életem! egyik alkotója és Szabó Balázs régi jó ismerőse, Rohonyi Gábor felkereste a szerepötlettel, nem csak a szerep jellege volt ismerős és otthonos – a korábban színészettel is intenzíven foglalkozó – zenész számára, hanem az a saját gondolat is, hogy a filmben, egy addig máshol még nem hallott új dalt adjon elő, amely összhangban van a forgatókönyvvel is, és ami Balázs számára is önazonos.
Először a szerephez csak egy verze és egy refrén született meg, de végül a zenész úgy döntött, egy teljes dalt ír meg a témára. Ehhez pedig fontosnak érezte egy külső „fül” bevonását is, így a dal produceri munkáit Dorozsmai Gergelyre bízta. Vele a 2014-es, Fonogram-díjas Élet elvitelre album óta együtt dolgozik, ő felel a Szabó Balázs Bandája lemezeinek felvételeiért és hangkeveréseiért, de producerként most először vonta be Balázs a munkába.
Nem csak látszólag, valóban hosszú idő telt el azóta, hogy újdonsággal jelentkeztem. Az elmúlt időszak ugyanakkor a fellépések mellett a folyamatos alkotásról is szólt, idén több meglepetéssel is készülünk a közönségnek, több megjelenés is várható, ebből az egyik első a Naphajó című szerzemény. Ez egy más jellegű, a zenekaromtól független, rendhagyó szólódal, ez persze nem jelenti azt, hogy ha majd játsszuk színpadon, nem fog a Szabó Balázs Bandája hangszerelésében is izgalmasan megszólalni, de egy érdekes és jó zenei kalandozás volt most egy más hangzásvilágú, önálló felvétellel is kijönni
– meséli a zenész-frontember.
A dalhoz videóklip is készült, melyben a Szia, Életem! film képkockái jó fúzióban keverednek Szabó Balázs változatos helyszíneken felvett jeleneteivel.
Az augusztus 25-én mozikba kerülő Szia, Életem! című film egy fantasyelemekkel dúsított vígjáték, amely egy népszerű, de ihlethiányos íróról – Thuróczy Szabolcs főszereplésével – és sosem látott kisfiának nem várt találkozásáról szól. A hirtelen nyakukba szakadt, kötelező együttlét fordulatos, vidám és érzelmes történetébe izgalmasan és humorosan kapcsolódik Szabó Balázs utcazenész filmszerepe és Naphajó című dala.
Kemény gitár riffek, nyers szövegek és elképesztő tehetség jellemzi Demi Lovato nyolcadik stúdióalbumát, a HOLY FVCK-ot. Az énekes lezárta a popos korszakát és durvábban tért vissza, mint valaha.
Demi Lovato az elmúlt években inkább botrányai és függősége miatt volt a köztudatban most viszont bebizonyítja, hogy nem véletlenül lett világsztár. A Disney színészből kiváló énekessé cseperedett Demi első, Don’t Forget című lemeze is közelebb ált a rockhoz, mint a pophoz, viszont további albumai inkább a mainstream vonalat hozták. Az énekes most eltemette a múltat és visszatért a rockhoz, ami olyan jól áll neki, hogy azt kívánjuk bárcsak végig ezt csinálta volna.
Önmagunk újraértelmezése kőkemény feladat, főleg, ha az emberekben van valamilyen előzetes megítélés rólunk. Egy zenei előadó, akit valamilyen stílusban megismertek, általában kritikával sűrűn átszőtt úton tudja csak kijárni azt az ösvényt, amit a régi helyett szeretne újonnan követni. Van, amikor ez az út jónak bizonyul, de akad, hogy a zenész olyannyira eltéved rajta, hogy többé nem keveredik ki a bozótosból.
Varga Zsuzsa énekesnő is éppen új területeket fedez fel a zene világában Zuzuana című új kislemezén, amelyek eltérnek attól, amit a nagyközönség – amely leginkább a Venus együttesből ismerheti – megszokott tőle. Ennek ellenére nem mondanám, hogy ez baj. Az előadói fejlődés alapvető része, hogy őszinte magával az ember, és nem próbálja feltalálni a spanyol viaszt, vagy eladni valami olyat, ami már cseppet sem igaz. Így nem válik kínos tinihercegnővé, amikor már érett nő kellene hogy legyen, vagy nem esik bele olyan művészkedésekbe, amit rajta kívül senki nem ért, még a stúdiós sem, aki keveri az anyagot.
A Subtones műfaji határokon átívelő, dalközpontú szerzeményeivel néhány év alatt közönségkedvenc koncertzenekarrá vált a hazai jazzpopszíntéren. Augusztus végén megjelenő Lángolj című lemezükön kizárólag magyar nyelvű dalok vannak, így a zenészek még közvetlenebbül tudnak kapcsolódni a hazai közönséghez.
A Subtones zenekart, az ország egyik legizgalmasabb szupergroupját Subicz Gábor trombitás alapította 2019-ben. A két énekesnő, Jónás Vera és Kiss Flóra érkezése vokálisabb formák irányába terelte a zenekart, a 2022-es A Dal című műsor döntőjében a második helyen végeztek.
Rögtön az elején, amikor ez a felállás megszületett, nyilvánvalóvá vált számomra, hogy nem a közlésvágy hajt. Olyan zenét szeretnék a Subtonesszal csinálni, amit nekem jó hallgatni
– fogalmaz a zenekar vezetője és ötletgazdája, Subicz Gábor.
„Sokszor felmerül, hogy jazz-e a Subtones zenéje. Számomra a jazz egy mindset: minél több lehetőséget nyitva kell hagyni, nem szabad teret engedni a megszokásból zenélésnek. Imádom, amikor nem tudom, hogy mit fognak játszani a többiek, és azok a kedvenc pillanataim, amikor kirúgjuk magunk alól a széket – mondja Subicz. – Nagyon sokfajta elemből tevődik össze a zenénk, elég sokféle színpadon megfordulunk, tévéstúdiótól a jazzklubokon át a dübörgő fesztiválokig. Azt érzem, hogy mindenhol megállja a helyét a muzsikánk. A magyar dalszövegekkel a közönséghez szeretnénk közelebb kerülni. Úgy érzem, hogy itthoni környezetben az angol szöveg kicsit elbújás, maszkviselés. A saját anyanyelvünkön sokkal instantabb a hatás, közvetlenül repül a dal a hallgató fülébe.”
Megjelent Beyoncé Renaissance című új albuma, amelynek borítójáról sokáig lehetne szüretelni, hiszen hatott rá John Collier 1898-as Lady Godiva című, preraffaelita hatású festménye (ismert John Thomas lovasszobor-ábrázolata is), de a cover utalhat arra a Bianca Jaggerről készült fotóra is, amelyen Mick Jagger egykori neje belovagolt a Studio 54-be, a világ leghíresebb diszkójába.
Már ez is elég lenne ahhoz, hogy azt mondjuk: a pop egyik leginkább leleményes borítójáról van szó, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy Beyoncé kristályruhája emlékeztet a 2003-as Dangerously in Love coverén viselt felsőjére, amely elmossa az ékszer és a ruha közötti határt.
Most, hogy a művésznő már 40 éves, szeretett volna többet mutatni a testéből. Olyannyira, hogy az AIDS-szel összefüggő betegségben elhunyt unokatestvérének, a férjének és a gyerekeinek (!) ajánlott lemeze izzik az erotikától. De annyira, hogy ettől nemcsak a gyerekei, a férje, Jay-Z, de még a halott rokon is zavarba jön.
Rovataink a Facebookon