Egyetlen fillért is kár beleölni az öreg BKV-buszokba, mert egyre nő a meghibásodás valószínűsége és gyakorisága, ahogy a karbantartás költsége is, mondta Kocsis István, a BKV vezérigazgatója a Vasárnapi Híreknek adott interjújában.
Terhelő vallomást tett Hagyó Miklósra két korábbi BKV-vezér, Antal Attila és Balogh Zsolt az atv.hu értesülései szerint. Antalt a héten vették őrizetbe, de Baloghot eddig csak tanúként hallgatták ki. A Hagyó elleni vizsgálatról egész héten pletykáltak, az MSZP vezetői a hétvégén tárgyaltak vele, hétfőre összehívták a fővárosi elnökség rendkívüli ülését.
Antal Attila korábbi BKV vezérigazgató és Balogh Zsolt volt megbízott vezérigazgató is terhelő vallomást tett Hagyó Miklós (MSZP) volt főpolgármester-helyettesre - értesült az atv.hu rendőrséghez közeli forrásokból. A hírt a rendőrség megkeresésünkre nem erősítette meg.
Házi őrizetbe helyezte a bíróság Antal Attilát, a BKV egykori vezérigazgatóját, a Vértes Volán Zrt. jelenlegi vezérigazgatóját. A tárgyalás pénteken reggel kilenc órakor, a Budai Központi Kerületi Bíróság Fő utcai épületében kezdődött.
Politikai katasztrófaturizmusnak nevezte Ikvai-Szabó Imre, Budapest gazdálkodásáért felelős főpolgármester-helyettes a Fidesz és az MSZP javaslatait a BKV tarifáival kapcsolatban. Ikvai szerint színtiszta populizmus az a tervezet, hogy a diákok és a 65 év alatti nyugdíjasok félárú jegyet vehessenek, valamint az is, hogy a korábbi döntés ellenére ne legyen 4 százalékos áremelés február 1-től.
Az SZDSZ-es Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerint az MSZP-frakció a féláras javaslatával saját miniszterelnöke és kormánybiztosa által kialakított finanszírozási szerkezetet borítja fel. Ikvai szerint a nyugdíjasoknak és diákoknak szánt 50 százalékos árleszállítás egy olyan főváros-kormány megállapodást rúgna fel, amit még csak most készül megkötni Budapest.
Birtokunkba került az a belső vizsgálati jelentés, ami újabb pénzszórást feltételez tíz tanácsadó cég szerződéseivel kapcsolatban a BKV-nál. A revizorok szerint a BKV részéről a szerződés megkötői a Btk. több pontját is megsérthették, ezért a vezérigazgató feljelentést tett a BRFK-n. Hihetetlen szolgáltatásokat rendelt a BKV: tanulmányt a kábeltévé-piacról, kedvezményt a sport beach-re, díszpáholyt a teniszakadémiára.
A belső ellenőrök hálóján újabb tíz cég akadt fenn, derül ki az Index birtokába került jelentésből. A revizorok több esetben színlelt szerződést, hűtlen kezelést valószínűsítenek. A BKV jó pénzért sokszor teljesen feleslegesnek tűnő szolgáltatásokat rendelt meg, amelyeknek az igénybevételét ráadásul nem is bizonyítja semmi.
Kedd reggel újra megszállták a rendőrök a BKV Akácfa utcai székházát. Antal Attilát, a BKV előző vezérigazgatóját pedig gyanúsítottként hallgatják ki.
Tafferner Éva, a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivője megerősítette értesülésünket, hogy rendőrök vonultak a BKV Akácfa utcai székházába. Információink szerint házkutatást tartanak az irodákban. Arról egyelőre nem kaptunk hivatalos felvilágosítást, hogy ezúttal mit keresnek. Ezzel párhuzamosan gyanúsítottként hallgatják ki a BKV előző vezérigazgatóját, akinek működése idején több gyanús szerződést kötött a cég.
A múlt heti sztrájk miatt az érvényes bérlettel rendelkezők bérletének érvényessége automatikusan meghosszabbodik 3 nappal. Akinek most nincs érvényes bérlete, de a sztrájk idején volt, vegyen január 22-ig egy újat, mert ahhoz adódik hozzá a három napos kompenzáció.
A BKV közleménye szerint a kétheti, havi és negyedéves Budapest-bérletekre és a környéki helyi, valamint a környéki 5 km-es és 10 km-es bérletekre vonatkozóan a bérletszelvényen feltüntetett érvényesség 3 nappal automatikusan meghosszabbodik.
Háromnapos kompenzációt kapnak az utasok a múlt heti sztrájk miatt, így döntött a BKV menedzsmentje. Akik éves bérletet vettek, azok csak jövőre, a következő éves bérlet vásárlásakor kapnak kedvezményt.
A BKV szakemberei még vizsgálják, hogy milyen formában kárpótolják a bérletes utasokat a hatnapos sztrájk miatt, közölte a BKV kedden.
A BKV-nak szándékában áll valamilyen módon és mértékben kompenzálni az utasokat a hat napig tartó munkabeszüntetés miatt, az ügyben 1-2 napon belül várható döntés.
Az Index birtokába került egy 2011-ig szóló szerződés, amely szerint a BKV néhány hónappal a 2008 áprilisi sztrájk után jutányos áron bérbeadta bérbusz-flottájának egyik fehér luxus 9900-as Volvóját, az egyik sztrájkoló buszos szakszervezetnek. A bérbusz a havi díját néhány nap alatt megkeresheti, a többi napon az érdekképviselet szabadon bérbe adhatja piaci alapon harmadik félnek.
Havonta 130 ezer forint plusz áfát (30 ezer forint használati díjat + 100 ezer forint karbantartási hozzájárulást) fizet a Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezet egy büfével, vécével, audio-video rendszerrel, klímával felszerelt, 49 személyes fehér Volvo turistabuszért a BKV-nak 2008. augusztus 1 óta. A buszt a szerződés szerint a szakszervezet továbbadhatja bérbe piaci alapon.
"Újabb buszjáratokat kellene külső vállalkozások kezébe adni" - mondta Demszky Gábor főpolgármester az ATV Egyenes beszéd című műsorában hétfőn este. Demszky Gábor szerint az eddig szerződéses járatoknak volt köszönhető, hogy minimális mértékben képesek voltak fenntartani a buszközlekedést Budapesten a múlt keddtől a hét végéig zajló munkabeszüntetésben.
A külső vállalkozók további bevonásával sikerülne a valódi költségarányokat kimutatni, mondta a főpolgármester. Demszky Gábor elmondta, hogy az újabb buszjárat-kiszervezés abban is segítséget nyújtana, hogy kiderüljön, ténylegesen mibe kerül a szolgáltatás.
Főpolgármestersége idején több száz autóbuszt vásárolt a BKV - mondta Demszky, aki amellett foglalt állást, hogy felújítás helyett folytassák a járműpark cseréjét. Szerinte ebben is szerepe lehetne a járatkiszervezésnek, mert a külső partner új buszokkal együtt szerződhetne a szolgáltatásra.
Ugyan véget ért a BKV-sztrájk, de a kollektív szerződést végül nem írták alá az érintett szakszervezetek, mert összekaptak a nem sztrájkoló szakszervezetekkel. A győzelem megvan ugyan, de nem mindegy, hogy ki aratja le a babérokat.
Bár a munkáltatót szinte mindenről meggyőzték, végül egymással kezdtek el vitatkozni a BKV szakszervezetei a vasárnap este kezdődött, és a hétfő hajnalig tartó tárgyaláson. A találkozón a 14 sztrájkoló BKV-s szakszervezet és a BKV vezetése aláírta a sztrájkmegállapodást. Az egyeztetésen ott volt a 12 nem sztrájkoló szakszervezet képviselője is, hogyha sikerül megállapodni a kollektív szerződésben, akkor a menedzsment és a 26 szakszervezet együtt írja alá azt is. Ám ez nem jött össze.
Nagy a bizonytalanság azok között, akiknek a múlt heti sztrájk alatt járt le a BKV-bérlete: vegyenek-e újat, vagy megvárják míg a BKV vezetése által múlt héten belengetett esetleges néhány napos kedvezményt megkapják. Az Index megtudta, hogy a BKV kedden jelenti be: a bérleteseknek több nappal meghosszabbítják a szelvények érvényességét, viszont a kedvezmény a már lejárt bérletek esetében csak a most megvett új bérletekkel vehető majd igénybe.
Hosszú sorok alakultak ki több BKV-pénztárnál hétfő reggel, mert akiknek a múlt heti sztrájk alatt lejárt a bérlete, többen most vettek csak újat. Számos helyen azonban a múlt heti lejárt bérletet lóbálva mentek át az ellenőrök között a lázadóbb szellemű utasok. Sokan egyszerűen oldják meg a kérdést: jegyet vesznek addig, míg ki nem derül, mi lesz a kompenzációval.
Vitatja a BKV kommunikációs szerződéseivel kapcsolatos belső vizsgálat megállapításait két kommunikációs cég. Mint azt megírtuk, a BKV vezérigazgatója feljelentést tett 13 szerződéssel kapcsolatban a BRFK-n, mert azok a cég belső vizsgálata szerint többszörösen is törvénysértőek. A jelentés a kifizetések visszakövetelését javasolta, gyakran a teljesítési igazolások hiányára hivatkozva. Több tanácsadó szerint viszont az, hogy az igazolás nincs a BKV-nál, nem jelenti azt, hogy nem volt teljesítés.
A Montana Információtechnikai és Kommunikációs Zrt. az Indexen 2009. december 11-én ismertetett BKV Belső Kontroll Igazgatóság 67. számú vizsgálatával kapcsolatban közölte, hogy nem szegett szerződést. Mint írtuk, a belső jelentés szerint a szolgáltatásának üzemeltetése 504 ezer forintba került havonta, a szerződés határozatlan időre szólt. Az ellenőrök megállapították, hogy a a számlák egyikéhez sem csatoltak teljesítést igazoló dokumentumokat. Megjegyzik, ezek hiányában feltételezhetően nem valósult meg a szolgáltatási tevékenység, így a kifizetés jogossága megkérdőjelezhető. Versenyeztetés nem volt.
Nem állnak forgalomba a 2-es metró vonalán az új Alstom metrókocsik az év elején, mint ahogy azt a BKV legutóbb ígérte, márciusig mindenképpen, de inkább áprilisig még várni kell rájuk. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis nem akarja kiadni a végleges típusengedélyt, legutóbb is hiánypótlást és további 1500 kilométer próbafutást rendelt el.
Több vizsgálatot meg kell még ismételni a közlekedési hatóság szerint az új Alstom metrókocsikkal kapcsolatban, ezért legkorábban februárra várható a végleges típusengedély, márciusra, de inkább áprilisra pedig a szerelvények forgalomba állása, mondta az Indexnek Héri József, a BKV műszaki üzemeltetési igazgatója.
Tucatnyi olvasónk számolt be arról, hogy a sztrájk kezdete óta kevés ellenőrt látni a metrómegállóknál, villamosokon, buszokon, akit láttak, az sem ellenőrzött, főleg nem bírságolt. Annál több biztonsági őr, rendőr álldogál, főleg a metróállomásokon. A BKV hivatalosan cáfolja, hogy utasította volna az ellenőröket a semmittevésre. Ha talál ilyet, fotózza le, küldje be az Indexnek és nyerjen!
A BKV hivatalosan nem adott ki semmi olyan utasítást az ellenőreinek, hogy a sztrájk ideje alatt ne ellenőrizzék az utasokat, ez az érdekei ellen lenne, mondta az Indexnek Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója.
Ennek ellenére az olvasók és az újságírók tapasztalata alapján úgy tűnik, mintha az ellenőrök mégsem dolgoznának. Ezért felhívjuk az olvasók figyelmét, ha látnak munkáját végző BKV-ellenőrt a sztrájk alatt, aki ráadásul még bírságolásra is hajlamos, fotózzák le, küldjék be az, Indexnek, és nyerjenek. A beküldők nagyértékű 10 darabos gyűjtőjegyet kapnak.
Hamar véget ért a szerdai tárgyalás is a BKV vezetése és a szakszervezetek között: egyik fél sem engedett semmit sem az álláspontjából. A hétfői három egyeztetéshez képest a tárgyalási tempó is lelassult, naponta csak egyszer találkoznak a felek, kevesebb mint egy óra után kijönnek és bejelentik, hogy holnap folytatják. Legközelebb csütörtökön 10 órakor ülnek le újra. Az állóháború akár egy-két hétig is elhúzódhat, bár arra van esély, hétvégére felfüggesztik a sztrájkot. Változást a metrós szakszervezetek sztrájkba lépése hozhatna, erre viszont egyelőre nem kell számítani.
A BKV menedzsmentje nem adott újabb ajánlatot a szerdai tárgyaláson, a szakszervezetek pedig ragaszkodnak az álláspontjukhoz, mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője. Hozzátette, hogy a tárgyaláson a BKV vezetése bemutatta a cég finanszírozására vonatkozó kormányzati-fővárosi szándéknyilatkozatot, de a szakszervezet nem látja benne azt a passzust, hogy a támogatást csak a dolgozók megrövidítése árán folyósítanák a BKV-nak.
Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese a tárgyalásokat követően azt mondta: akkor lehet a tárgyalásokon elmozdulás, ha a szakszervezetek elfogadják a BKV ajánlatát, szerintük ezen az érdekképviseletek gondolkoznak.
A tárgyalások ritkulása, rövid ideje, a kompromisszumkészség látható hiánya ugyan mindkét oldalról lehet a tárgyalási taktika része, de arra utal, hogy a felek még egy darabig biztos nem adják fel az álláspontjukat.
Használhatják a buszsávot az autósok a sztrájk ideje alatt - közölte a Miniszterelnöki Hivatal budapesti ügyekért felelős kormánybiztosának sajtóirodája.
Kedd délután és szerda reggel a nagykörúti és a Hungária körúti villamosokon várhatóan megint tömeg lesz, a kisebb forgalmú budai térségek pedig teljesen buszok nélkül maradnak. Kritikus helyzet délelőtthöz hasonlóan azokon a főutakon alakulhat ki, ahol nem jár a villamos, például a Bécsi úton, a Fehérvári úton, Lehel úton. Szerdán jöhet a bumeráng-effektus: a kedden még jól használható metrókat elöntheti a tömeg.
Az Index-busz, az olvasói visszajelzések alapján kedd délelőtt alapvetően ott volt gond a fővárosban, ahol a villamosoknak kellene szállítani az utasok többségét, valamint Budán a kisebb forgalmú térségekben, ahonnan elvonták az alvállalkozói járatokat. A BKV alapvetően jól gazdálkodott a rendelkezésére álló 200 busszal, a tájékoztatás viszont hiányos és többször hibás volt.
Újabb volt BKV-vezetőt gyanúsított meg kedden hűtlen kezeléssel a Budapesti Rendőr-főkapitányság. A korábbi gyanúsításokhoz hasonlóan, Horváth Éva foglalkoztatásával kapcsolatban hallgatták ki Zelenák Tibor volt kommunikációs főosztályvezetőt.
Hétfőn Regőczi Miklóst és Bolla Tibort, a BKV egykori és jelenlegi vezérigazgató-helyettesét hallgatta ki a rendőrség Horváth Éva foglakoztatása miatt, kedden pedig Zelenák Tibor volt kommunikációs főosztályvezetőt. Mindhármójukat hűtlen kezeléssel gyanúsítják.
Elkerülhetetlennek látszik a sztrájk, de a BKV bízik benne, hogy a metrók járnak majd, talán a Combinók is közlekednek. A HÉV-ek nem mennek ki Budapestről. A BKV helyeket jelölt ki a buszvégállomásokon, ahol az önzetlen autósok felvehetik a hoppon maradt utasokat. Az Index kihasználja a lehetőséget, és megmutatja, milyennek kellene lennie a BKV-nak.
Elkerülhetetlennek látszik a sztrájk, hangzott el hétfőn Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes és Kocsis István, a BKV vezérigazgatójának sajtótájékoztatóján. Összesen 26 buszjárat közlekedik majd Budapesten a keddi sztrájk alatt. A vonalakon az alvállalkozók által üzemeltetett járművek közlekednek majd, de a Volánbusz is besegít.
A Volánbusz járatai Budapesten belül megállnak a BKV buszmegállókban és nem alkalmazzák az elsőajtós felszállási rendszert, illetve a bérleteket elfogadják a járatokon. A sztrájk az éjszakai buszjáratokat nem érinti, a trolik várhatóan szintén járnak kedden. A BKV kéri az utasokat, hogy indulás előtt tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről a cég honlapján vagy a telefonügyeleten (06-1-258 4636).
A fővárosi taxitársaságok megkettőzött erővel készülnek a tömegközlekedés leállására, jellemzően már hétfőn megnövekedett előrendelés-hullámmal küzdöttek a diszpécserközpontok.
"Izzanak a vonalak, délutánig körülbelül kétszer annyi előrendelés futott be keddre, mint az átlagos napokon szokásos, várhatóan ez estig még megugrik" - mondta az Indexnek Medgyes Péter, a 6x6 Taxi fuvarszervezésért is felelős marketingvezetője. "Munkatársaink készen állnak a BKV-sztrájkra, a diszpécserközpontban megerősített szolgálat várja majd a hívásokat, és szinte az összes autónk az utcákon lesz. Megkértük az összes kollégát, hogy ha nem beteg és nem utazott el, akkor mindenképp vegye fel kedden a munkát.
A hétfő délelőtti tárgyaláson sem közeledett a BKV vezetése és a szakszervezetek álláspontja sztrájkügyben. Hétfő délután és este még lesz egy-egy megbeszélés a felek között, de már nem nagyon számít senki sem megegyezésre. Azt azonban egyelőre senki sem tudja pontosan, milyen járatok közlekednek vagy nem közlekednek kedden. Tanítási szünet lehet.
A vasárnapi helyzethez képest nincs változás a kollektív szerződésről szóló tárgyalásokon a BKV menedzsmentje és az érdekképviseletek között: mindkét fél fenntartja legutóbbi ajánlatát.
Elégedjenek meg a BKV-alkalmazottak a nekik megajánlott 13 százalékos béremeléssel, mert 2010 nem az az év a gazdasági helyzet miatt, amikor ennél nagyobb fizetésemelést végre lehetne hajtani - mondta Horváth Csaba kormánybiztos.
Továbbra is fennakadások vannak a BKV-buszok közlekedésében a fővárosban; hétfőn kora reggel hét járatnál vannak késések - közölte a BKV. Tájékoztatásuk szerint minden busz jár, de a 175-ös húsz, a 239-es 15, a 106-os, a 99-es, a 90-es és a 90A járatok pedig tíz perc késéssel közlekednek. Az 58-as buszoknál hat perc késéssel kell számolni. Az aktuális forgalmi helyzetről a BKV honlapján olvashatnak.