Nőtt a Vodafone bevétele

2010. július 23., 15:30 Módosítva: 2010.08.17 10:51

A Vodafone csoport árbevétele 4,8 százalékkal, 11,3 milliárd brit fontra nőtt 2011-es pénzügyi évének első negyedévében, 2010. április 1. és június 30. között. A szabad cash flow a negyedévben 1,767 milliárd font volt, ami jól jön a befektetésekhez és az évi 7 százalékosra tervezett osztalékhoz.

Az első negyedévben a szolgáltatási árbevétel 4,9 százalékkal, 10,6 milliárd fontra nőtt 2009 azonos időszakához képest, míg a beruházások 1,041 milliárd fontot (körülbelül 353 milliárd forintot) tettek ki. Emellett a csoport 3 milliárd fontot költött frekvencia licencekre Indiában és Németországban.

Az üzletmenet megfelelt a Vodafone várakozásainak, az eredmény relatív javulásaleginkább az év második felében várható.

Vittorio Colao vezérigazgató szerint az eredményeket a kulcsfontosságú európai piacokon, különösen az adatforgalom területén mutatott folyamatos üzleti erőfeszítéseknek, és a fejlődő piacok erős növekedésének köszönhetően érték el. A cég arra számít, hogy e területeken további növekedést tud elérni.

Duplázta nyereségét az Ericsson

2010. július 23., 10:38 Módosítva: 2010.07.23 10:38

A távközlési berendezéseket gyártó, és ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó Ericsson pénteki gyorsjelentése szerint az adózott eredmény 1,88 milliárd korona volt az április-júniusi időszakban, az egy évvel korábbi 831 millió korona után. A profit főként a vállalat karcsúsítása révén hízott, a működési költségeket három hónap alatt közel egymilliárd koronával szorították vissza.

A piacvezető vállalat nyeresége elmaradt a várttól, elemzők 2,73 milliárd koronára számítottak. A bevételre vonatkozó várakozások sem teljesültek, a társaság 48 milliárd koronát ért el, míg az elemzői konszenzus 49,81 milliárd koronát valószínűsített. Az előző év azonos időszakában elért 52,14 milliárd koronás bevételhez képest még nagyobb, 8 százalékos a csökkenés.

A visszaesést annak tulajdonítja a cég, hogy az ügyfelek továbbra is igen óvatosak a fejlesztésekkel, és fennakadások voltak a gyártásban, mert hiány alakult ki bizonyos alkatrészekből, amely 3-4 milliárd korona körüli értékben vetette vissza az eladásokat.

Viszik a mobilokat

A japán Sony-val közös Sony Ericsson a pénteki jelentés szerint 11 millió készüléket adott el a második negyedévben, 20 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, de 5 százalékkal többet, mint az első negyedévben. A mobilok átlagára éves szinten 31 százalékkal nőtt.

A Sony Ericsson adózás előtti eredménye 63 millió euró, az egy évvel korábbi 283 milliós veszteség után, a bevétel pedig 1,757 milliárd euróra emelkedett a tavalyi 1,684 milliárdról.

40 százalékkal csökkent a Nokia profitja

2010. július 22., 15:44 Módosítva: 2010.07.23 11:01

A Nokia adózott eredménye 40 százalékkal, 227 millió euróra esett április és június között az egy évvel korábbi 380 millióról. A negyedéves bevétel egy százalékkal nőtt, tízmilliárd euróra.

Változatlanul a Nokia a világ legnagyobb mobilgyártója, de a világpiaci részesedése 33 százalékra csökkent a második negyedévben az egy évvel korábbi 35 százalékról. Ugyanakkor az okostelefonok eladása jól alakult, itt maradt a 41 százalékos piaci részesedés, noha az Apple  iPhone, és a Research in Motion által forgalmazott BlackBerry miatt éleződött a verseny.

Olli-Pekka Kallasvuo vezérigazgató azt mondta, hogy hamarosan új eszközt ad ki a cég. Valószínűleg az N8 nevű okostelefonra gondolt, amelyet jövő héten Budapesten is bemutatnak. Ezen már a Symbian^3 operációs rendszer fut, kamerája 12 megapixeles és lesz rajta hdmi-kimenet is.

Sok elemző rosszabb hírekre számított, és az üzleti lapok már arról pletykáltak, hogy Kallasvuo távozik a cég éléről. A tőzsde jól fogadta a Nokia negyedéves jelentését, a vállalat részvényárfolyama 5,9 százalékot erősödött. Ez azonban még mindig kevés, hiszen 2007 novemberében még 28,60 eurón állt a papír, most viszont csak 7,27 euróért kereskednek vele.

A társaság csütörtökön megerősítette azt a korábbi előrejelzését, hogy az idén 10 százalékkal bővülhet a világ mobilpiaca, miközben a Nokia eladása várhatóan nem nagyon változnak. A finn vállalat a második negyedévben 8 százalékkal 111 millió darabra növelte eladásait az egy évvel korábbihoz képest.

Sikeres az iPhone 4 antennajavító tapasza

2010. július 22., 13:36 Módosítva: 2010.07.26 13:19
115

Az Apple múlt pénteki sajtótájékoztatója után Szymon Weglarski és Jon Dorfman, két brooklyni dizájner, kitalált egy vicces megoldást az iPhone 4 hivatalosan is elismert tervezési hibájára. Apró, színes sebtapaszokat terveztek, amelyek pontosan illeszkednek a csúcskategóriás okostelefon bal alsó sarkára. Ezt a területet nem szabad kézzel megérinteni, mert akkor rövidre zár a keretbe épített antenna, megszakadnak a hívások és leállnak a letöltések.

bits-antennagate-blogSpan

Terméküket Antenn-aid névre keresztelték, és nyitottak egy boltot az Etsy kereskedőportálon. Most alig bírják teljesíteni a megrendeléseket, percenként érkeznek a vevők. Először egyenként árulták a tapaszokat, de ez nem volt kifizetődő, úgyhogy most hatos csomagokat árulnak. A különböző színű tapaszokból összeállított válogatás 5 dollárba kerül.

Nem teszteltük a terméket, de nagyon úgy tűnik, hogy megoldja az antennaprolémát – mondta Weglarski.

Gyakoribb a fülzúgás a mobilozóknál

2010. július 22., 11:19 Módosítva: 2010.07.22 11:19

Egy kisebb tanulmányban száz fülzúgással és száz anélkül élő embert toboroztak a bécsi orvosi egyetem munkatársai, és összehasonlították a két csoport mobiltelefon-használati szokásait. Megállapították, hogy a fülzúgás (tinnitus) 70 százalékkal gyakoribb volt azoknál, akik naponta tíz percnél többet mobiloztak. A Brit Tinnitus Szövetség véleménye szerint az összefüggés nem bizonyított.

Az összesen 160 óránál hosszabb korábbi mobiltelefonálás az eredmények szerint hatvan százalékkal növelte a fülzúgás kialakulásának kockázatát. Ugyanakkor meglepő módon a négyezernél több beszélgetést lebonyolítóknál kisebbnek találták a tinnitus kockázatát, mint azoknál, akik ennél kevesebb alkalommal mobiloztak összesen.

Az erős zajról, fejsérülésről és bizonyos gyógyszerekről tudják a szakemberek, hogy növelik a fülzúgás kialakulásának kockázatát, számos más ok azonban még ismeretlen. A bécsi kutatók úgy vélik, eredményük arra utal, hogy legalábbis további vizsgálódást igényel a mobilozás, valamint a fülzúgás növekvő kockázata közti kapcsolat feltárása. Mint az Occupational and Environmental Medicine című szakfolyóiratban megjelent tanulmányukban írták, ezen eszközök igen elterjedt használata miatt a legkisebb kockázatnövekedésnek is jelentős népegészségügyi fontossága van.

Hans Peter Hutter kutatásvezető hangsúlyozta, hogy léteznek olyan biológiai mechanizmusok, melyek révén a mobiltelefon használata fülproblémákat okoz, ám elismerte, hogy módszerük – melyben visszaemlékezésre kérték meg a bevont embereket – problémás, és fölé- vagy alábecsléshez vezethet.

A tinnitus a népesség mintegy tíz százalékát érintheti, ám azt nem tudják, hogy megjelenésének gyakorisága növekszik-e.

Csökkent a mobilinternetes adatforgalom

2010. július 21., 13:02 Módosítva: 2010.07.22 16:29

Váratlanul nagyot ugrott júniusban a mobilinternetes előfizetések száma, az előző hónapok 12-16 ezres bővülése után a három magyar mobilszolgáltató 37 ezer új ügyfelet szerzett. Ha az összes előfizetés vizsgáljuk, akkor a Telenor jelentősen javított egy évvel ezelőtti pozícióján, piaci részesedése több mint 4 százalékpontot erősödött, és most 27,82 százalékon áll, a Vodafone részesedése jobban, a T-Mobilé enyhén csökkent.

Teljesen más színben tűnnek fel a szolgáltatók, ha az aktív előfizetések vizsgáljuk. A Telenor-előfizetők harmada egyáltalán nem használta internetezésre a mobilját (vagy a laptopos adatkártyáját), míg a Vodafone és a T-Mobile esetében az ügyfelek csupán ötöde passzív.

Ugyanakkor a Telenor aktív ügyfelei a legaktívabbak: fejenként átlagosan 1,59 GB adatot forgalmaztak júniusban. Nem sokkal van lemaradva mögötte a Vodafone (1,57 GB), míg a T-Mobile ügyfeleinak elég havi 1,19 GB.

Június végén összesen 1 millió 37 ezer előfizetés volt, amiből 798 ezer aktív.

Hétszeresére nőtt a Telenor profitja

2010. július 21., 09:39 Módosítva: 2010.07.21 09:39

A norvég Telenor távközlési vállalat a második negyedévben 9,494 milliárd norvég koronás adózott eredményt ért el, közel hétszer többet az egy évvel korábbi 1,375 milliárdnál. Az elemzők átlagosan 9,08 milliárd koronára számítottak. A cég szerdai jelentése szerint a bevétel 2,7 százalékkal 25,177 milliárd koronára gyarapodott a tavalyi második negyedévi 24,509 milliárdhoz képest.

A csoport magyar részlege - a korábban Pannon néven ismert Telenor Zrt. - a második negyedévben 327 millió koronás (11,6 milliárd forint) működési eredményt ért el 1,193 milliárd korona bevételből, az Oslóban megjelent központi beszámoló szerint. Az eredmény 17,2 százalékkal, a bevétel 13,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Egy norvég korona 35,76 forintnak felel meg szerdai árfolyamon.

Első negyed

A norvég távközlési csoport első negyedévi adózott eredménye, 1,036 milliárd norvég korona, még 36 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Az első negyedévben a bevétel is csökkent éves összehasonlításban: éppen 2,7 százalékkal 23,952 milliárd koronára.

A csoport magyar részlege (akkor még a Pannon néven) - az első negyedévben 292 millió koronás üzemi eredményt ért el 1,185 milliárd korona bevételből. Az eredmény az első negyedévben 25,7 százalékkal, a bevétel 10,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

A magyar Telenor előfizetőinek száma 36 ezerrel csökkent az első negyedévben, majd további 37 ezerrel fogyatkozott a második negyedévben: június végén 3,428 millióan voltak az egy évvel korábbi 3,482 millió helyett. Az egy használóra jutó bevétel az első negyedévben 8 százalékkal, a második negyedévben 6 százalékkal csökkent éves összehasonlításban, forintban számolva.

Előfizetői számát világszerte 10 millióval 174 millióra növelte a Telenor, a legnagyobb számban Oroszországban, Pakisztánban és Bangladesben szereztek ügyfeleket.

Új vezérigazgatót keres a Nokia

2010. július 20., 13:21 Módosítva: 2010.07.22 15:25

Megugrott a Nokia részvényárfolyama arra a hírre, hogy a cég lecserélné jelenlegi vezérigazgatóját. A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a finn cég már jelezte a fejvadász cégeknek Olli-Pekka Kallasvuo távozását, és hogy a cég élére új vezetőt keres.

Kallasvuo fél életét a Nokiánál töltötte, de nem tudott lépést tartani a cég új riválisaival, a semmiből febukkanó Apple-lel és Google-lel. A Nokia nem kommentálta a Wall Street Journal értesülését.

A finn mobilgyártó vezeti a mobiltelefonok piacát körülbelül 40 százalékos részesedéssel. 2009-ben 432 millió mobilt adott el, többet, mint három legnagyobb versenytársa együttvéve. A modellek átlagára azonban öt év alatt 44 százalékkal, 62 euróra csökkent. Elemzők abban bíznak, hogy nemcsak a vezetők változnak, hanem a cég stratégiája is.

Tavaly 19 százalékkal csökkent a Nokia bevétele, a profitja 76 százalékot esett. A vállalat márkanevének értéke egyetlen év alatt 58 százalékkal csökkent a Millward Brown globális tanulmánya szerint. A Wall Street Journal szerint a Nokia 27 százalékos bevételcsökkenésről számol be csötörtökön, amikor közzéteszi a második negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentését.

Már tesztelik a Windows Phone 7-et

2010. július 19., 17:08 Módosítva: 2010.09.10 13:31

A Microsoftnak minden lehetősége megvolt rá, hogy vezető pozíciót szerezzen az okostelefonok piacán, mégsem sikerült neki. 2005, a Windows Mobile 5.0 kiadása óta gyakorlatilag csak pofozgatta a rendszer, miközben az Apple és a Google teljesen új ötletekkel álltak elő, és nagy tempóban bővül a piaci részesedésük. A Windows Phone 7 azonban komoly újítás, de persze nagyon jónak kell lennie ahhoz, hogy a redmondi óriáscég újra labdába tudjon rúgni a mobiliparban.

Néhány hónap még van az első Windows Phone 7 alapú eszközök megjelenéséig, az Engadget egy referencia hardvert kapott, a Samsung i8910HD módosított változatát. Még nincs optimalizálva rá a rendszer, ezért az akku teljesítményét, a fényképező képminőségét, és a rendszer sebességét nem mérték. Viszont elég jó képet kaptak arról, hogy milyen érzés lesz Windows Phone 7 (WP7) júzernek lenni.

Lapozó

Három nagyobb részből áll a WP7 kezelőfelülete. Az első a főmenü, ahol a legfontosabb információk (naptár, időjárás, üzenetek) és a kedvenc programok indítóikonjai jelennek meg különböző méretű téglalapokon. A második az összes alkalmazás betűrend szerinti listája. Végül a legfontosabb, harmadik részbe a tematikus gyűjtőoldalak tartoznak, amelyeken többek közt az ismerősök, a zenék, a filmek és a játékok elérhetők.

Forrás: Engadget
Forrás: Engadget

Az Engadget tesztelője szerint a szoftver jól és gyorsan reagál az érintésre, és a Microsoft sokat tett azért, hogy egységes legyen a felhasználói felület. A menükben nehéz elveszni, de néha nem egyértelmű, hogy mikor kell hosszú gombnyomással megnyitni egy program menüjét. Az Engadget szerint ez csak hozzászokás kérdése, a telefont alaposabban megismerve valószínűleg nem jelent gondot.

Az Androidhoz hasonlóan a kijelző tetején van egy információs csík, ahol az akku töltöttségét, a mobilhálózat és a wifi státuszát, az olvasatlan üzeneteket jelző ábra jelenik meg. Ez viszont csak akkor látható, amikor a felhasználó megérinti a kijelző felső részét. Bizonyos alkalmazásokban nem is jelenik meg, tehát itt hiányzik a következetesség.

Két komolyabb hiányosságot említettek az Engedgeten: a másolás-beillesztés hiányát, és hogy nem lehet egyszerre több programot futtatni. Az első iPhone hibái is pont ezek voltak, de az Apple már rég javította ezeket a hibákat, és az Androidban is megvannak ezek a funkciók. Összességében az Engadget szerint a Windows Phone 7 most a legegyedibb kinézetű mobil operációs rendszer, és a Microsoft nem öncélúan próbál eltérni a riválisaitól, az újítások valóban hasznosak.

Kapcsoló

A WP7 egy közösségi platform, ezért nincsenek benne névjegyek. Helyette emberek vannak (a People gyűjtőoldalon), akikkel üzenetekben vagy telefonon lehet kommunikálni, és követők a Windows Live vagy a Facebook segítségével megosztott státuszfrissítéseik. Nagyon úgy tűnik, hogy kicsit túlzásba vitték a közösségi szolgáltatások integrálását, az Engadget szerint több száz Facebook-ismerőssel már szinte lehetetlen megtalálni egy telefonszámot.

Forrás: Engadget
Forrás: Engadget

A WP7 mindenhonnan letölti a névjegyeket, és minden tartalmat megjelenít. Ha beregisztrál a júzer a Facebookon, akkor a telefonon tárolt képek közt megtalálhatók lesznek az anyós macskájáról készült fotók is, ha azokat feltöltötte a közösségi portálra. Ezektől csak úgy tudott megmenekülni a tesztelő, hogy kikapcsolta a Facebookot, aminél hatékonyabb megoldás lenne az Androidban elterjedt megoldás: lehetővé kell tenni a telefonszámok és Facebook profilok egyenkénti, manuális összekapcsolását.

Az emailkliens kitűnő, egyszerű beállítani és nagyon letisztult az interfész. A Live, Yahoo! Mail és Gmail fiókok néhány kattintás után használhatók, és természetesen lehetőség van a POP és IMAP hozzáférések kézi beállítására is. A levelek listáján oldalra lapozva gyorsan elérhetők az olvasatlan és a sürgős emailek, könnyű törölni és mozgatni egyszerre több emailt. A beszélgetések összefűzése hiányzik, és több postafiók esetén mindegyikbe külön kell belépni, a levelek láthatók egybeömlesztve.

A böngésző az Internet Explorer 7 és 8 számítógépes változatának programkódjára épül. A mobiltelefon gyorsan betölti a weboldalakat, és gördítés közben nem kell sokat várakozni a tartalom megjelenésére. Az önmagában még nem óriási hiba, hogy nincs Flash és Silverlight, az viszont igen, hogy a böngésző még a HTML5-öt sem támogatja. Ezzel kiesik a YouTube, amihez a telefonban külön lejátszóprogram sincs.

Villogó

A Microsoft egyik fő célja volt, hogy rendben legyen a telefonok kamerája. Elég kellemetlen, ha exponáláskor 5 másodpercet kell várni két kép elkészítése között. Az Engedget mérései szerint a kameraszoftver elindítása és az első exponálás közt 4 másodpercet telik el, és a második exponálásra már csak 2 másodpercet kell várni. Ide beépítettek néhány nagyon látványos effektet: az elkészített kép balra csúszik, mintha filmkockákat rögzítene a telefon, és egy laza ujjmozdulattal előhúzhatók oldalról a korábban készített képek. A fotók természetesen azonnal feltölthetők a SkyDrive tárhelyre vagy a Facebookra.

Nagyon mélyen beintegrálták WP7-be az Office irodai programcsomagot, ami az operációs rendszer egyik fő vonzereje lehet az üzleti felhasználók körében. Nekik különösen jó hír, hogy elérhetők a mobilról a SharePoint szerverek, van Word, OneNote és Excel. A PowerPoint bemutatók készítésére alkalmatlan, a lejátszásra viszont annál inkább. Szépen megjeleníti az animációkat, és a tesztelt telefon simán ráköthető egy projektorra vagy tévére.

Forrás: Engadget
Forrás: Engadget

A beépített Bing térképben az Engadget nem talált olyan sok szolgáltatást, mint amennyit a rivális Google Maps kínál. A térkép azonban nagyon jól néz ki, van műholdas nézet, közlekedési adatok, és a telefon gyorsan megtalálja a felhasználó földrajzi helyzetét. Lehet pizzázót keresni, és a Microsoft bekötött a térképbe néhány online adatbázist, amelyekből fontos helyeket lehet megismerni, sőt az felhasználók által írt étteremtesztek is elolvashatók.

Megmondó

Az Engadget úgy érezte, hogy az általa tesztelt operációs rendszer még nem végleges, bizonyos részek inkább egy jó tanulmányra hasonlítottak, amelyek azt próbálják bemutatni, hogy nagyjából milyennek kellene lennie egy új generációs platformnak. A Microsoft nehéz helyzetben van, mert egy nagyon kemény versenybe kell beszállnia, ahol most az iOS4 és az Android küzd egymással, és hamarosan új lendülettel veti be magát a küzdelembe a Nokia a Meegóval, és a HP is igyekszik majd életet lehelni a nemrég megvett webOS rendszerébe. A Windows Phone 7 vagy zseniális lesz vagy megbukik. Egy biztos: nagyon várjuk, hogy az Engadgethez hasonóan mi is közelebbről megvizsgálhassuk.

Itt elérhető az Engadget még több részletre kitérő, maratoni hosszúságú, sok képpel illusztrált tesztje.

Olcsó androidos mobil Magyarországon

2010. július 19., 15:14 Módosítva: 2010.07.22 16:29
3

A Vodafone már júniusban bemutatta az újságírók egy szűkebb körének a Huawei 845-ös androidos okostelefont, ám akkor még nem árult el részleteket az árazással kapcsolatban. "Versenyképes lesz" – mondták, ami alapján sejteni lehetett, hogy a hasonló tudású T-Mobile Pulse Minivel lesz körülbelül egy árban, ami kártyás előfizetéssel ötvenezer forintba kerül.

A most meghirdetett tarifacsomagok azonban jóval alacsonyabb árat mutatnak. Előfizetéssel már 15 ezer forintért elvihető a készülék, komfort előfizetéssel 20 ezer forintba kerül, kártyás csomagban meg alig drágább 30 ezer forintnál. Ezzel az árképzéssel a 845-ös már nem is az okostelefonok, hanem a hagyományos készülékek piacát támadja, miközben minden alapvető szolgáltatást tud, amit fejlettebb társai.

A készülékbe 128 megabájt memória, 512 megabájt flash-alapú háttértár, 3 megapixeles kamera és 1200 mAh-ás akkumulátor került, a maximális letöltési sebesség 3,6 megabit, a 2,8 colos kijelző felbontása 320 x 240 pixel. Utóbbi a megszokott androidos kijelzőkhöz képest kissé gyenge minőségűnek tűnik, kevésbé látványosak a vizuális elemek, kevésbé meggyőző a böngészés, csakhogy a megszokott kijelzők mögött általában egy százezer forintos készülék található.

Ezen kívül a 845-ös tényleg mindent tud, amit kell: van benne bluetooth, gps és wifi, ez utóbbi akkor jöhet jól, ha valaki nem vesz adatcsomagot mellé, és inkább a városok kávézóiban egyre gyakrabban felbukkanó nyitott hálózatokon böngészne.

Minden magyar szolgáltatónál lehet iPhone 4

2010. július 19., 11:58 Módosítva: 2010.07.19 15:14
39

Pénteken jelentette be a Vodafone, hogy megkezdi Magyarországon is a micro SIM-ek forgalmazását. Ezt a szokásosnál kisebb SIM kártyát több készülék is használja, Európában és a nyugati világban azonban elsősorban az Apple termékei miatt lett ismert. A kaliforniai cég tabletjében, az iPadben ugyanis ilyet használnak, ahogy a közelmúltban megjelent iPhone 4-ben szintén.

Mindenkinél lesz?

Nem sokkal azután, hogy a Vodafone bejelentést tett, a Telenor twitteren tette közzé, hogy szeptemberig szintén megkezdik a micro SIM-ek forgalmazását. "Reméljük, velünk maradtok addig" – üzenték azoknak a twitterezőknek, akiket főleg az Apple mobilja miatt érdekel ez a kártya.

Ezzel teljes lesz a hazai kínálat, hiszen az iPhone-okat kizárólagosan forgalmazó T-Mobile-nál már vagy egy hónapja megjelent ez a termékcsoport. Csak iPhone 4 nincs még az országban, sőt azt sem lehet tudni, mikor és kihez érkezik meg.

Tény, hogy jelenleg csak a T-Mobile árulhatja az Apple termékeit, Magyarországon az Egyesült Államokhoz hasonlóan csak egy forgalmazó van. Számos olyan ország akad ugyanakkor világszerte, ahol több cég is kínálja a készüléket, köztük olyanok, ahol a Magyarországon a körön kívülre került Vodafone vagy Telenor kínálatában is megtalálható az iPhone.

000T TRWas3270276

Logikus lépés

Szakértők szerint az iPhone 4 nálunk őszre várható premierjével nyitás várható azokon a piacokon is, amiken korábban csak egy szolgáltatótól lehetett megvenni a mobilt, ez diktálja ugyanis a vállalatérdek. Egyrészt a kizárólagos szerződés olyan sokba kerül a szolgáltatóknak, hogy azt az elmúlt egy-két év tapasztalatai alapján kevesen akarják majd meghosszabbítani. Másrészt meg az Apple-nek is érdeke, hogy minél erőteljesebben tudjon fellépni a Google Android platformját használó telefonokkal szemben, amiket szabadon, megkötések nélkül bárki megvásárolhat.

Ráadásul a Telenor és a Vodafone hazai hálózatában sem lesz ismeretlen készülék az iPhone, hiszen bár hivatalosan egyetlen darabot sem adtak el nálunk ezek a cégek, a máshol vásárolt, majd függetlenített, vagy eleve függetlenül vett készülékek tízezres nagyságrendben vannak jelen hálózatukon.

A két cég ugyanakkor nem kívánta hivatalosan kommentálni a pletykákat. Semmilyen bejelenteni valónk nincs iPhone 4-gyel kapcsolatban" – tudtuk meg a Vodafone-tól. A Telenor válaszában leírta, hogy bár Magyarországon nem árulják a mobilt, sok előfizetőjük ragaszkodik a márkához, ezért lehetővé szerették volna tenni számukra, hogy a szolgáltató hálózatában az iPhone 4-est is tudják használni. Hozzátették, hogy bár a Telenor több országban is forgalmazza az Apple mobilját, az új iPhone-nal és iPaddel kapcsolatban jelenleg nincs bejelenteni valójuk.

Steve Jobs: Nem vagyunk tökéletesek

2010. július 16., 20:51 Módosítva: 2010.07.19 16:18
36

Az Apple pénteken rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, ahol Steve Jobs bejelentette, a negyedik generációs iPhone antennahibáját úgy oldják meg, hogy ingyen védőtokot biztosítanak hozzá mindenkinek.

Ingyen védőtokkal akarja megoldani a 4G iPhone vételi problémáját az Apple, amelynek vezetője elismerte, hogy nem csak a telefon szoftverével vannak gondok.

"Nem vagyunk tökéletesek" - jelentette ki Steve Jobs, az Apple elnök-vezérigazgatója egy pénteki rendkívüli sajtótájékoztatón, amelytől sokan azt várták, hogy a minőségi kifogásokra reagálva az informatikai óriásvállalat talán a hibásnak vélt készülékeket is visszahívja.

Tovább

Az Apple is licitált a Palmra

2010. július 16., 16:40 Módosítva: 2010.07.16 16:40

A Szilícium-völgy legnagyobb vállalatai, az okostelefonok amerikai piacát vezető gyártók viaskodtak a Palm szellemi és materiális vagyonáért. A hamvaiból felélesztett Palm a mobiltelefonjaihoz kifejlesztett egy kiváló operációs rendszert, és rengeteg mobiltechnológiai szabadalma volt, ami nagyon vonzotta a riválisokat.

Egy nyilvánosságra került dokumentum szerint az egyik licitáló 600 millió dollár készpénzt ajánlott a Palmért, és nem emelte az ajánlatát. Szakértők azt feltételezik, hogy az Apple lehetett az érdeklődő. A világszerte sikeres iPhone gyártója valószínűleg a Palm szabadalmaira hajtott, és így lett volna egy qwerty gombkészletes kütyüje is.

Valószínűleg a Lenovo ajánlott részvénycserét  a Palmnak, de az ügylet nagyon elhúzódott volna, ezért nem nyert. A Blackberry-t gyártó RIM majdnem megszerezte a céget, eredetileg 6-7 dollárt kínált a Palm részvényeiért, amit végül 5,5 dollárra csökkentett. A HP nem sokkal többért, részvényenként 5,7 dollárért szerezte meg a Palmot.

Egy negyedik cég - feltehetően a Google - érdeklődött a Palm szellemi tulajdona iránt, de végül nem tett ajánlatot.

Júniusban többen mobiloztak

2010. július 16., 15:10 Módosítva: 2010.09.14 11:22

Júniusban 15 ezerrel nőtt az aktív előfizetők száma, akik az utolsó három hónapban legalább egy hívást indítottak vagy fogadtak. A hónapban 10,804 millióan mobiloztak a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) legfrissebb jelentése szerint.

Az aktív ügyfelek száma a júniusi 15 ezres növekedés ellenére az elmúlt egy évben 157,8 ezerrel, ezen belül 2010 első félévében közel 127 ezerrel csökkent. A Vodafone piaci része a májusi 22,48 százalékról 22,43 százalékra, a Telenoré 32,90 százalékról 32,89 százalékra esett vissza, míg a T-Mobile 44,62 százalékról 44,68 százalékra növelte piaci részesedését.  Éves összevetésben a Telenor piaci része a forgalmazásban résztvevő ügyfelek száma alapján 0,70 százalékponttal csökkent, míg a Vodafoné 0,55 százalékponttal, a T-Mobilé pedig 0,15 százalékponttal nőtt.

A semmire nem használt SIM-kártyák számával nem foglalkozunk.

Még mindig magas, de folyamatosan csökken a feltöltőkártyák aránya. Június végén a teljes ügyfélszám 55,5 százaléka használt feltöltőkártyát, míg három hónappal korábban ez az arány 56,2 százalékos, egy évvel korábban pedig 59,2 százalékos volt.

Nem valószínű az iPhone 4 visszahívása

2010. július 16., 12:56 Módosítva: 2010.07.16 20:50

Akkora lett a botrány az iPhone 4 antennahibája miatt, hogy az Apple rendkívüli sajtótájékoztatón kénytelen válaszolni az őt ért vádakra. Steve Jobs vezérigazgató a pénteki rendezvényen azt is elárulja, hogy a hibás eszközöket miként javítják ki.

A hiba azért is különösen kínos, mert az Apple egyik dolgozója elkotyogta a Bloomberg hírügynökségnek, hogy Steve Jobs-nak tudnia kellett a tervezési hibáról.

probléma az, hogy a telefon fémkerete egyben antennaként is működik: az egyik része a bluetooth-, gps- és wifijel vételét erősíti, a másik a 3G és a gsm kapcsolatért felel. Ha marokra fogjuk a telefont, elképzelhető, hogy egyszerre mindkét kerethez hozzáér a kezünk, rövidre zárva az antennákat, ami a jelerősség drasztikus visszaeséséhez vezet, extrém esetben akár a kapcsolat megszakadásához is.

Mi jön most?

Csütörtökön a Piper Jaffray elemzője megpróbálta kisakkozni, hogy milyen bejelentés várható az Apple sajtóeseményén. Gene Munster szerint 50 százalék esélye van annak, hogy módosítják a mobilokat. Például elképzelhető, hogy a gyártó márkaboltjaiban szigetelő borítást raknak az antennára. Becslése szerint ez a megoldás olyan drága, mintha az Apple 3 millióval kevesebb iPhone 4-et adna el. A szakértő szerint ennél még a hibás készülékek visszahívása is olcsóbb lenne.

Kevésbé valószínű, hogy az Apple ingyen védőtokot ad a vásárlóknak. Ez lehet például az Apple Bumper nevű tok, amely most 29 dollárba kerül. Ez kevesebb, mint 180 millió dollár kiadás jelentene. Gene Munster a védőtokos megoldásnak 40 százalék esélyt ad.

Egy lehetőség nagyon nem valószínű (10%): az Apple folytatja a magyarázkodást, és nem tesz semmit.

Megint nyereséges a Sony Ericsson

MTI/Index
2010. július 16., 11:04 Módosítva: 2010.07.23 09:54
1

A pénteken közölt adatok szerint a Sony Ericsson adózott eredménye a második negyedévben 12 millió eurót tett ki, míg egy évvel korábban még 213 millió euró volt a vesztesége. A bevétel 1,76 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbi 1,68 milliárdról.

Nagy zuhanást élt túl a Sony Ericsson, hét negyedéven át volt veszteséges. Az elmúlt negyedévekben azonban jelentősen csökkentette a költségeit, négyezer fővel csökkentette a dolgozói létszámot, 7 800-ra.

A Sony Ericsson 11 millió mobiltelefont szállított ki április-június között, míg egy évvel korábban még 13,8 milliót adott el. A csökkenés mögött az áll, hogy a gyártó az egyszerűbb modellek helyett a drágább okostelefonokra koncentrál. Ezt mutatja az is, hogy egy évvel ezelőtti még 122 euró volt az eladott mobilok átlagára, most viszont már 160 euró. Az Xperia X10 és a Vivaz volt a gyártó két legkelendőbb modellje.

A Sony Ericsson azt állítja, hogy változatlanul tartja 4 százalékos piaci részesedését. A vállalat Európában, Közel-Keleten és Afrikában teljesített a leggyengébben, míg Amerikában 14 százalékkal, Ázsiában 17 százalékkal növelte eladásait.

Új szereplők a mobilnetpiacon

MTI/Index
2010. július 15., 11:31 Módosítva: 2014.11.13 11:29
7

A Btel ügyfelei, akik most vezetékes telefonra és szélessávú internetre, illetve tévészolgáltatásra fizethetnek elő, július 15-től választhatnak mobilnetes csomagokat. A Btel az üzleti előfizetőire fókuszál, és a több mint húszezer ügyfélnek többletszolgáltatásként kínálják a mobilinternetet, mondta el az indexnek Takács Krisztián, a vállalat ügyvezető igazgatója. Legolcsóbb díjcsomagjuk havi 1997 forintba kerül.

A távközlési szolgáltatásokat nyújtó Netfone több kábelszolgáltató cégnek nyújt műszaki hátteret, és rajtuk keresztül értékesíti a mobilnetes csomagokat is. Ezek a cégek nem a Netfone nevén értékesítik a mobilnetet, hanem saját márkanevükön, saját díjcsomagokban.

Elsőként a Drávanet ügyfelei fizethetnek elő a Netfone-féle mobilnetre, náluk a legolcsóbb, Vivafone nevű csomag havi 1 GB adatforgalommal bruttó 2000 forint, míg a legdrágább lehetőség havi 8 GB forgalommal, hűségszerződés nélkül 7125 forint.

Borisz Ágnes, a Netfone sajtószóvivője lapunknak elmondta, hogy a mobilnetes csomagokat nem a vezetékes internet kiváltására, hanem inkább kiegészítő szolgáltatásnak szánják. A mobilnet segíthet megtartani az ügyfeleket, akik egyre több ajánlatból válogathatnak, a kábeltévét könnyen lecserélhetik műholdas szolgátlatásra, és erre a kábelszolgáltatóknak is reagálniuk kell.

A Vodafone sajtóközleménye szerint e cégek segítségével félmillió háztartáshoz juthat el a mobilinternet. A Btel és a Netfone szolgáltatása mögött merőben más az üzleti modell, mint a tavaly év végén elindított Postafon esetében.

A Postafon egy márkázott Vodafone előfizetés, ezzel szemben a Bnet és a Netfone nagykereskedelmi szerződést kötött a mobilszolgáltatóval. Nem a Vodafone, hanem két partnere áll szerződéses kapcsolatban az ügyféllel, és ők szabadon, a piaci igényeknek és üzleti stratégiájuknak megfelelően alakíthatják ki díjcsomagjaikat. A Vodafone arra számít, hogy partnereivel könnyebben elérhet új ügyfeleket.

A Nokia Siemens kinézte magának a Motorolát

MTI/Index
2010. július 14., 15:32 Módosítva: 2010.07.14 15:32

A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a tranzakció értéke 1,1-1,3 milliárd dollár körül lehet, a megegyezés pedig akár heteken belül megszülethet. A Motorola külön akarja választani a veszteséges mobilkészülék-gyártást a távközlési hálózati eszközöket gyártó üzletágtól, és a feldarabolás után két különálló vállalat jönne létre.

A tervek szerint elsőként SpinCo néven válna ki a mobilkészülékeket és a kábeltelevíziós adás fogására alkalmas eszközöket gyártó ágazat. A fennmaradó, nyereséges részlegek Motorola Solutions néven működnének tovább, és folytatná a vonalkód-leolvasók, címkeolvasók, rádiós technikák, biztonsági rendszerek és távközlési hálózati eszközök gyártását.

A 2011 első negyedére tervezett feldarabolás után az eddigi elképzelések szerint a Motorola mindkét vállalatban megőrizte volna részesedését, az NSN érdeklődése azonban átírhatja a forgatókönyvet.

Osztanak, szoroznak

A Motorola hosszú ideje fontolgatja a vállalat felosztását, a pénzügyi-gazdasági válság miatt azonban egy időre félre kellett tennie az erről szóló terveket. A Nokia Siemens Networks pedig már egy ideje erősíteni szeretné észak-amerikai jelenlétét, mert az európai piacon többek közt az Ericson és az Alcatel-Lucent szorongatja, Kínában pedig a Huawei, valamint a ZTE fenyegeti pozícióit.

Tavaly azonban az NSN üres kézzel távozott a kanadai Nortel feldarabolása után. A Motorola egy részének megvásárolásával ugyanakkor fontos amerikai ügyfeleket kaparintana meg az európai konszern. Egy elemző azonban nincs meggyőződve arról, hogy érdemes a Motorolára hajtani.

A Motorola ugyanúgy GSM technológiával foglalkozik, mint az NSN, ezzel szemben a Nortel az Észak-Amerikában és Ázsia bizonyos részein elterjedt CDMA, illetve az új LTE technológiában volt jártas. Magyarán a Nortellel az NSN valóban új területekre tudott volna betörni.

Megújul a Blackberry böngészője

2010. július 13., 17:22 Módosítva: 2010.07.15 13:55

Az első hadonászós videó után újabb bemutató jelent meg a Blackberry okostelefonok új operációs rendszeréről. A Blackberry OS 6 nevű rendszerbe több közösségi szolgátlatást beépítenek, a Facebookot és a Twittert egészen biztosan támogatja. Az egyszerű közösségi interfész mögött valószínűleg a Viigo információgyűjtő motorja dolgozik, amit még márciusban vásárolt meg a mobilgyártó vállalat.

Régóta várták a felhasználók a WebKit alapú böngészőt, mert ez a legfejlettebb ilyen technológia. Nem véletlen, hogy ezt használja a böngészőiben a Nokia, az Apple, az Android és a Palm, és ugyanez rendereli a weboldalakat a számítógépeken futó Safari és Chrome böngészőkben is..

Teljesen áttervezték a Blackberry főmenüjét, beépítettek egy univerzális keresőt, és a rendszer támogatja az egyszerre több ujjal történő érintőkijelzős vezérlést.

Idén várhatóan megjelenik a Blackberry táblagép is, amelynek a legfrissebb pletykák szerint 7 hüvelykes kijelzője lesz, és két kamera segíti a videokonferenciák lebonyolítását. A gépben 1 gigahertzes processzor lesz, és hardveresen segíti majd a Flash 10.1 tartalmak futtatását.

A fogyasztóvédők nem ajánlják az iPhone 4-et

2010. július 13., 10:20 Módosítva: 2010.07.16 20:50

Nagyon hamar kiderült, hogy az iPhone 4 elveszítheti a jelet használat közben, amitől váratlanul megszakadnak a telefonhívások és az internetelérés. Emiatt pereket is indítottak az Apple ellen.

A mobilgyártó azt állította, hogy a hiba csak illúzió, a mobil szoftvere jelzi hibásan a térerőt. Ezt azonban cáfolja a Consumer Reports laboratóriumi tesztje, amely szerint hardveres problémáról van szó. Ha megérintik a mobil bal alsó részét, ami könnyen előfordulhat, megszakad a kapcsolat.

A teszthez három különböző helyről vettek iPhone 4-eket, és kontrollált környezetben, egy külvilágtól elszigetelt szobában figyelték a mobilok működését. Más mobilokat is kipróbáltak, és azok nem veszítették el a jelet.

A fogyasztóvédőknek ennyi is elég volt ahhoz, hogy ne ajánlják a mobilt, noha az iPhone 4 más tesztekben nagyon jól szerepelt. Magas pontszámot kapott kiváló kijelzője, videokamerája, akkuja és a beépített mozgásérzékelők miatt, és még a súlyos hibájával együtt is az iPhone 4 lett az okostelefonok tesztjének győztese.

Háromszázezer forint egyetlen nap alatt

2010. július 12., 13:11 Módosítva: 2010.08.18 12:30
3

Megjelent az első sikertörténet, amely az Apple iAd hirdetési rendszer pénztermelő képességét bizonyítja, de vannak olyan fejlesztők is, akik sokkal szerényebb bevételt szereztek a reklámokkal.

Jason Ting egyszerű programja, amely az iPhone 4 kamerájához tartozó ledet elemlámpaként használja, szerdán jelent meg az App Store kínálatában. Az ingyenes változatban hirdetések jelennek meg. Kilencezer letöltéssel a program a nyolcadik legnépszerűbb az ingyenes kiegészítők kategóriájában, de ennél is látványosabb eredmény, hogy Ting mennyi pénzt keresett ez idő alatt.

A felhasználók 9300-szor nézték meg a hirdetéseket, és 11,8 százalék bökött rá a reklámra. Ezzel összesen 1372 dollárt keresett, miután az Apple levonta a neki járó 40 százalékos részesedést. A reklámiparban használt eCPM mérőszám, ami azt mutatja, hogy ezer hirdetés mennyi bevételt hozott, 147,55 dollárral rendkívül magas más hirdetésekhez képest.

Kérdés, hogy mennyire egyedülálló az esete, és hogy mennyi ideig lehet ennyi pénzt keresni. Mások már tudják a válaszokat: egyedi, és nem sokáig.

Kenneth Ballenegger, az iLaugh nevű program fejlesztője az iAd indulása óta használja a rendszert, viszonylag magas forgalommal, és az eCPM az esetében csupán 10-15 dollár. Ballenegger szerint nem jó, hogy az iAd csak 3 percenként cseréli a hirdetéseket, mert más mobilos hirdetési rendszerek ezt 30 másodpercenként megteszik. Emiatt az iPhone-on kevesebb hirdetés jelenik meg adott idő alatt.

Mellényúltak

A ledet lámpaként használó program esetében sok a véletlen kattintás. A felhasználó valószínűleg arra koncentrál, hogy a sötétben elbotorkáljon a vécéig, és nem arra, hogy véletlenül se nyúljon a kijelzőhöz.

Emellett sokan úgy gondolják, hogy a felhasználók akár érdeklődésből is rákattintanak a reklámokra, hiszen Steve Jobs, az Apple vezére azt nyilatkozta, hogy a minőségre akarnak koncentrálni. Csökkenhet a kattintások száma, amikor az emberek rájönnek, hogy a csodatelefonon ugyanazt a mosóport akarják rájuk sózni.

Nem sokkal az iAd indulása után nem meglepő, hogy ilyen szélsőséges esetek kerülnek napvilágra, de néhány hónap után biztosan kiderül, hogy az Apple vagy a Google módszerével járnak-e jobban a reklámfelületeket gyártó szoftverfejlesztők, illetve a hirdetők.

Beszédhibás kisvállalkozó és színváltós partnere

2010. július 9., 09:59 Módosítva: 2010.07.16 10:57
3

Sok extra elfér egy apró mobilban, erre a Sony Ericsson Xperia X10 Mini és Mini Pro a legjobb bizonyíték. Mindkét mobilon Android operációs rendszer fut, tehát a felhasználó könnyen elérheti a közösségi hálózatokat, és a legújabb online szolgáltatásokkal kísérletezhet. A szélsőséges miniatürizálás miatt a mérnökök kompromisszumokra kényszerültek, de minden hibát feledtet, hogy a geek csajok önfeledten elkezdenek sikítozni a cuki eszköz láttán. Nem véletlen, a mobil igazából nekik készült.

Ez Walkman, vagy mi?

Bármennyire is hasonlít egymásra a Mini és a Mini Pro, egészen más felhasználói élményt nyújtanak. A vékonyabb Miniben majdnem annyi a megszorítás, mint a magyar kormányprogramokban, de a felhasználónak ettől még nem kell lemondania a szórakozásról. Itt persze nem ingyen pálinka a bónusz, hanem a multimédiás eszközök.

A Mini egy mp3-lejátszóba oltott fényképezőgép, amibe beleépítettek egy okostelefont is, hogy valamivel kitöltsék a rendelkezésre álló helyet. Lehet, hogy rosszul döntöttek, és inkább az akku méretét kellett volna növelni, mert a mobil gyorsan lemerül, és az akku nem cserélhető.

A kompakt Mini kényelmesen elfér a zsebben, egész jó fotókat készít az 5 megapixeles fényképezőjével, jó fülhallgatót adnak hozzá, fut rajta a Foursquare, a Facebook, a Google Maps, és sok más program letölthető az Android Market szoftverboltból.

Cserélhető hátlapnak köszönhetően a mobil mindig passzol a júzer aktuális műkörméhez. Van a készletben piros, foszöld, fekete és fehér hátlap, a műköröm pedig kötelező: a microusb portot fedő műanyag lemezt enélkül lehetetlen kikaparni a helyéről.

Minimenü

A két mobilnak ugyanolyan menürendszere van, és a Sony Ericsson mérnökei zseniálisan oldották meg, hogy a kijelző 2,55 hüvelykes átmérővel, 240x320 pixeles felbontással is használható legyen. Ez elég nagy kihívás lehetett, mert a többi hasonló hardveres képességű okostelefon kijelzője általában 2-3-szor nagyobb, azokon nem kell vonalzóval kimérni a helyet az ikonoknak.

Kis kijelzőjük miatt az X10 Minik csak alkalmi böngészésre jók, mert a szemekhez közel kell tartani a mobilt; vagy a kezünket kell a fejünk magasságában tartani, ami fárasztó, vagy a nyakunkat kell nyújtogatni, ami szintén fárasztó. A weboldalakon történő navigálás szerencsére megkönnyíti az érintőkijelző.

A menürendszert is nagyon eltalálták. A főmenü a kijelző alatti középső gombbal aktiválható, és két felületből áll. Az egyiken a kijelző négy sarkában van a négy legfontosabb indítóikon, míg középen a minialkalmazások jelennek meg. Egyszerre mindig csak egy alkalmazás látható (például óra, rss- vagy twitter-értesítő), oldalra lapozva lehet átlépni egyikről a másikra. A második felületen a programok indítóikonjai sorakoznak háromszor hármas elrendezésben.

Vadőrző vagy vadorzó?

Nem érdemes sok sms-t írni az egyszerű Minivel, mert a virtuális gombok a tradicionális számgombos elrendezést utánozzák, a kijelzőn nem férne el egy virtuális qwerty billentyűzet. Ugyanúgy kell betűket váltani, mint a hagyományos készülékeken, a virtuális gomb többször megnyomásával lehet az a-ról a b-re ugrani. Ide beépítettek egy ügyes segítséget, a betűket mutató virtuális gombokról egyetlen laza mozdulattal át lehet lapozni a számokra és a speciális karakterekre.

A Sony Ericsson azokra is gondolt, akik szeretnek szöveges üzentet küldeni, nekik készült a Pro változat. A Mini Pro minden irányban nagyobb egy-két milliméterrel, cserélhető az akkuja, és van qwerty gombkészlete, ami meglepően jól használható. A Sony Ericsson magyarítói azonban csúnyán belepiszkáltak a felhasználói élménybe.

Teljesen elfoghadható, hogy nincsenek külön gombok az ékezetes betűknek, a gyártók néhány tízezer magyar vevő érdekében nem tervezik át a mobiljaikat. Az ékezetes betűket az ékezet nélküliek hosszan nyomva tartásával lehet előhívni, ilyenkor az érintőkijelzőn kell kiválasztani a megfelelő betűt.

Hiába magyar nyelvű az X10 kezelőfelülete, a mobil az ő és ű betűket egyáltalán nem ismeri. Helyettük van Ø, Œ, Ò, Ô és Õ, Ū és Ů, amelyekre a magyar felhasználónak valószínűleg soha nem lesz szüksége. Nagyon hasznos lenne, ha a következő szoftverfrissítésbe beletennék az összes magyar betűt, és az idegen karaktereket meg átraknák egy másik nyelvi készletbe, mert gyorsabban lehet írni, ha kevesebb betű közül kell választani.

Esetleg megtarthatják az ë betűt, ha nagy rajongói a Bëlgának. (A cikk megjelenése után kaptuk a hírt, hogy a legfrissebb szoftverben már megtalálhatók a hiányzó karakterek, és ezt az xperiaxten.com oldalon élőben be is mutatták kérésünkre.)

Amint a cikk elején is megírtam, a Mini inkább azoknak a csajoknak való, akik még csak ismerkednek a modern mobiltechnológiával, és nem a kütyük körül forog az életük, és a Facebookot inkább csak olvasgatnák a mobilon. A Mini most körülbelül 60 ezer forintba kerül. A körülbelül tízezer forinttal drágább Mini Pro férfi és nő kezében is jól mutat, és az aktívabb júzereknek való, akik gyakran frissítik a státuszukat a Facebookon meg a Twitteren.

Csak 503 db Kint adtak el?

2010. július 8., 14:31 Módosítva: 2010.07.19 16:54

Korábbi jelentések szerint a Microsoft több mint ezer, de kevesebb, mint tízezer Kin nevű mobiltelefont szállított le a kereskedőknek, de a Daring Fireball blog frissebb bejegyzése szerint ebből csupán 503 talált vevőre. Ez még Ferrariból is kevés, egy tömegpiacra szánt mobilnál csúfos bukás. John Gruber, a blog szerzője elismeri, hogy az értesülése nem biztos, hogy tökéletesen pontos, de nagyon valószínűnek tartja, hogy stimmelnek a számok.

Senki sem gondolta, hogy tovább lehetne rontani a Microsoft hitelességét a mobiliparban (amit a Windows Mobile elavultsága, a Windows Phone 7 lassú érkezése miatt romlott el), de a Kin kudarca rontott a helyzeten.

"Volt egy nagy termékbejelentő parti, ami szerintem többe került, mint amennyi bevétel a termékeladásokból befolyt. A Microsoft dolgozójaként kínosnak érzem a helyzetet, részvényesként dühös vagyok. Egy dolog megépíteni egy terméket, és megnézni, hogy működik-e, és egészen más dolog piacra dobni egy terméket. Gyanítom, hogy azért indítottuk el a Kint, mert úgy éreztük, ezt kell tenni, hogy mentsük a becsületünket, hogy legyen egy kis felhajtás,  de mindent egybevéve ez egy hatalmas bukás" - mondta el a Business Insider című hírportálnak a Microsoft egyik dolgozója, aki a neve elhallgatását kérte.

A cikk további részében kommentelők, főleg volt alkalmazottak szapulják a felelősöket, és attól tartanak, hogy hasonló sorsra jut a Windows Phone 7 projekt is, mert ugyanazok a személyek irányítják a fejlesztést.

Nagyon bejött az Android a HTC-nek

2010. július 7., 11:41 Módosítva: 2010.07.13 11:37

Két évvel ezelőtt még senki sem tudhatta, hogy az Android mobil operációs rendszer mennyire lesz sikeres az iPhone, a Nokia és más riválisok mellett. A HTC mégis a Google mellé állt, az elsők közt mutatott be androidos mobilokat, és nagyon bejött a számítása. A tajvani cég a legutóbbi pénzügyi negyedévben 1,88 milliárd dolláros bevételen 268 millió dollár profitot szerzett.

Egyetlen év alatt 63 százalékkal nőtt a HTC a bevétele. A HTC szárnyalása javarészt az Androidnak köszönhető, jelenleg ez a legnépszerűbb mobil operációs rendszer. A Google adatai szerint most naponta 160 ezer androidos készüléket aktiválnak, és ennek a nagy részét a HTC adja el.

A HTC régi partneréről, a Microsoftról sem feledkezett el, és még mindig ők gyártják a legtöbb Windows Phone rendszerű okostelefont. Hamarosan ez a kapcsolat is gyümölcsözőbb lesz, ősszel ugyanis megjelenik a Windows Phone 7, ami növelheti az eladásokat.

Az Apple iPhone 4 hardveres problémái is a HTC mobiljai felé irányíthatják az érdeklődők tömegét, mert már több olyan csúcskategóriás mobilja van (HTC Incredible, Desire, EVO), amely az iPhone 4-hez hasonló képességű.

Túl sikeres a Google mobiltelefonja

2010. július 6., 16:55 Módosítva: 2010.07.19 10:13

Fél éve pletykálnak arról, hogy a Google első mobiltelefonját újabbak követik majd, hiszen Nexus One a neve, és a Szárnyas fejvadász című filmben Nexus 6 modellszámú kiborgok szerepeltek.

Az Android operációs rendszert futtató okostelefonból azonban nem adtak el túl sokat, amiből arra lehet következtetni, hogy a mobil nem túl sikeres. Emiatt egyáltalán nem is meglepő a Google friss bejelentése: a sorozatot nem tervezik folytatni, nem lesz Nexus Two.

Eric Schmidt vezérigazgató persze egészen mást gondol a telefonról. A brit Daily Telegraph című lapnak elmondta, hogy a Nexus One elérte a célját, és nincs szükségük még egy saját mobilra. Szerinte a mobil a halovány érdeklődés ellenére is sikeres, hiszen előre mozdította a mobilparágat. Persze ugyanezt tette közben a HTC, a Motorola, a Sony Ericsson, a Samsung és az LG is, amelyek szintén gyártanak androidos készülékeket.

Eric Schmidt szerint a döntésük a Google rugalmasságát mutatja: megtehetik, hogy ne gyártsanak mobiltelefont, ha annak nem látják értelmét. A Nexus One tulajdonosai is örülhetnek, hiszen egy viszonylag ritka eszközt hordanak a zsebükben, nem egy tömegterméket, mint az Apple iPhone, vagy a szintén androidos Motorola Droid és a HTC Desire hívei.

Perlik az Apple-t az iPhone 4 konstrukciós hibája miatt

2010. július 2., 13:03 Módosítva: 2010.07.13 09:48

A probléma az, hogy a telefon fémkerete egyben antennaként is működik: az egyik része a bluetooth-, gps- és wifijel vételét erősíti, a másik a 3G és a gsm kapcsolatért felel. Ha marokra fogjuk a telefont, elképzelhető, hogy egyszerre mindkét kerethez hozzáér a kezünk, rövidre zárva az antennákat, ami a jelerősség drasztikus visszaeséséhez vezet, extrém esetben akár a kapcsolat megszakadásához is.

Az Apple megoldása a problémára egyelőre annyi, hogy vásároljunk tokot a telefonhoz, vagy ne markolásszuk összevissza.

Először Texasban, aztán Kaliforniában és New Jerseyben gondolták úgy fogyasztói jogvédők, ügyvédek, és egyszerű vásárlók, hogy érdemes a bíróságon megtámadni a céget emiatt. A vádak között szerepel az amerikai szövetségi kommunikációs törvény áthágása, a garancia megsértése, tisztességtelen üzleti magatartás és a vásárlók megtévesztése.

Egyelőre homályos, hogy a probléma orvosolható-e szoftveresen, egy operációsrendszer-frissítéssel, vagy csak a telefon átépítésével - utóbbi azt is jelentheti, hogy az Apple-nek a bíróság kedvezőtlen döntése esetén ki kell cserélni az összes telefont, aminek a gazdája a hibára panaszkodik.

Kevés és drága a hálózat

2010. július 1., 16:40 Módosítva: 2010.07.21 12:53

Mindenki olcsó és gyors internetelérésre vágyik, és már kezd kibontakozni a hírközlési szakértők elképzelése arról, hogy a jövőben milyen szabályozással lehet ezt biztosítani. Nehéz helyzet, mert egymással ellentétes irányba ható elvárásokról van szó: vagy nagyon olcsó az internet, vagy nagyon gyors. Egy monopolisztikus cég tud a legkönnyebben hálózatot fejleszteni, mert magasan tartott árakkal biztosítja a beruházás megtérülését, de nem azért rugdosták évekig a Magyar Telekomot (akkor még Matávot) és társait, hogy megint teljhatalmú óriáscégek legyenek.

A vezetékes szélessávú piacon a verseny eddig a szolgáltatás szintjén zajlott. Az alternatív netszolgáltatók megvették a saját hálózattal rendelkező nagykereskedők (például a Magyar Telekom) csomagját, és azt adták el más néven a saját ügyfeleiknek. Itt sem volt túl nagy pörgés, az alternatívok a piac 9 százalékát szerezték meg ily módon, és az előfizetések alig 1 százalékánál vették meg az előfizetői hurkot, vagyis az ügyfél lakásában/házában végződő rézdrótot.

Vevőket várnak

Az Európai Unió új irányt jelölt ki, és azt mondja, hogy erősíteni kell az infrastruktúra alapú versenyt. Erre a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak (illetve utódjának) reagálnia kellett. Ugyanakkor azzal is tisztában kell lenni, hogy a magyar piac és az unió átlaga közt eltérések vannak.

Hazánkban látványosan előretörtek a kábeltévés szolgáltatók, és két év alatt megelőzték a DSL-t. Ráadásul bejött, amire ép eszű ember nem számított: egy harmadik szereplő, a Digi is elkezdett infrastruktúrát építeni. Az is egyedülálló, hogy a Magyar Telekom nem állami ösztönzésre, hanem magától kezdett optikai szolgáltatást építeni. Emellett a kábeltévés infrastruktúrában még óriási potenciál van, mert a több mint 3 millió magyar háztartás 65-70 százaléka elérhető kábelmodemes internettel. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az NHH ide sorolja azokat a kábelhálózatokat is, amelyeken még nincs net, de 2-3 hónap alatt felkészíthetők a netszolgáltatásra.)

Az NHH a szerdai nyilvános meghallgatáson azzal állt a netszolgáltatásban érdekelt cégek képviselői elé, hogy szerinte a platformokon belüli, infrastruktúra alapú versenyt kell segíteni. Ami azt jelenti, hogy ideális körülményeket teremtenének a hálózati elemek alternatívok/riválisok általi átvételéhez.

Ennek két következménye lehet. Az egyik az, hogy az alternatív szolgáltatók, például az Externet, a GTS, vagy az Interware, több vezetéket vesznek meg a saját hálózattal rendelkező cégektől. Tehát a viszonteladókból hálózat-működtető tulajdonosok lesznek. A szabályozás másik, még fontosabb következménye lehet, hogy az új generációs (például optikai) hálózatot építő cégeket arra kötelezhetik, hogy a lefektetett csőbe ne csak maguknak, hanem az alternatívoknak is húzzanak be üvegszálat, ha azok kérik és kifizetik a beruházás rájuk eső részét.

Vonalhiány fenyeget

A szerdai meghallgatáson csupán a másfél éve érlelődő ötleteit mutatta be az NHH, a végleges változatnak ősszel kell megjelennie. Természetesen igyekeznek figyelembe venni a szolgáltatók panaszait is, amiből nem volt hiány. Többen a magyar infrastruktúra akut problémáira mutattak rá. Saját vezetékes infrastruktúra nélkül például hátrányos helyzetben érzi magát a Telenor és a Vodafone is.

Bánhidi Zoltán, a Telenor munkatársa arról beszélt, hogy a mobilinternethez szükségük van felhordóhálózatra, ami a bázisállomásokig elviszi az internetes adatot. Ezen a területen szerint olyannyira nincs verseny, hogy a beszállítóknak kiírt tenderek harmadára egyáltalán nem kapnak ajánlatot, a másik harmadára legfeljebb egyet. Elmondta, hogy vezetékes infrastruktúrát kiépítő cégekkel szemben abszurd elvárásokat fogalmaznak meg, például az önkormányzatok díszburkolatot meg szökőkutat kérnek. Az infrastruktúrát szállító cégek ötéves megtérüléssel számolnak, ez fedezi a kiépítés költségét, viszont a Telenor nem látja, hogy öt év után csökkennének az árak.

A Vodafone is kérte, hogy vizsgálják meg a felhordóhálózatok piacát, mert ha nem tudnak elfogadható áron megfelelő kapacitású vezetékes infrastruktúrát szerezni, akkor a mobilinternet sohasem tudja majd helyettesíteni a vezetékes internetet. Az NHH is úgy látja, hogy a mobilnet egyelőre nem versenyez a vezetékessel - ha tíz százalékkal nőne az adsl vagy a kábelnet előfizetési díja, akkor is nagyon kevesen váltanának mobilinternetre.

Amint a cikk elején írtuk, sok kábelhálózat alkalmas lenne az internetelérés biztosítására. A képet árnyalja a magyar kábeltévés cégek véleménye, ők a kisvállalatként működő szolgáltatóknak kérnek védelmet és segítséget a szabályozótól. Ezek a cégek nehezen tudnak úgy versenyezni, hogy brutális áron kapnak sávszélességet, és általában olyan területeken működnek, ahová a nagy távközlési mamutok be sem teszik a lábukat, érvelt a szövetség.

Kombinált bérlet

Magyarországon a tévével lehet eladni a hírközlési szolgáltatásokat, és most már a kombinált csomagok iránt van nagy kereslet. A Telenor és a Vodafone emiatt is felszólalt, szerintük a kombinált csomagoknak versenytorzító hatásuk van, amennyiben vezetékes és mobil hozzáférést adnak el együtt, kedvezményes áron. Szerintük ennek versenytorzító hatása van, hátrányos helyzetne kerülnek, akiknek nincs vezetékes infrastruktúrájuk. Az Invitel ugyanakkor olyan szabályozást vár, amely az idegen infrastruktúrán is lehetővé teszi a kombinált, internetet, tévét és telefont tartalmazó csomagok eladását.

Magyar mobilszolgáltató lett a Red Bull

2010. július 1., 15:16 Módosítva: 2010.08.23 11:57
172

Újabb mobilszolgáltatói márka indult el Magyarországon, a Red Bull Mobile előfizetései és mobiljai július 6-tól elérhetők a Telenor márkaboltjaiban. Az energiaitalt gyártó osztrák cég mobilszolgáltatóként eddig csak Ausztriában és Svájcban jelent meg. A magyarországi indulásnak jó alapot adhat a márka ismertsége, amit a Forma-1-es futam és a budapesti repülőverseny, a Red Bull Air Race is erősít.

Anders Jensen, a Telenor vezérigazgatója a Metropolnak adott interjúban arról is beszél, hogy az új márka nem vetekszik a korábban újraindított djuice-szal. A Red Bull Mobile az önálló keresetű, sport iránt érdeklődő, aktív életet élő embereket veszi célba, ezzel szemben a djuice azoknak a 26 évnél fiatalabbaknak szól, akik még szüleiktől kérnek pénzt a mobilozásra.

Érdemes összehasonlítani a Red Bull Mobile magyarországi és ausztriai kínálatát, mert jelentős eltérések vannak. Amíg az osztrákok a simplyAll díjcsomagban 19 euróért 1000 beszédpercet, 1000 sms-t és 100 megabájt adatforgalmat kapnak, addig a magyar júzerek 5490 forintért (vagyis kb. 19 euróért) 200 percet, 200 sms-t, és 200 megabájt adatforgalmat használhatnak el havonta. A symplyAll+ díjcsomagban 29 euróért (8300 forintért) adnak 2000 percet, 2000 sms-t és 2000 megabájtot és tucatnyi mobilos tévécsatornát. Ez áll szemben a 10049 forint magyar symplyAll+ csomaggal, amiben 400 perc, 400 sms és 400 megabájt van.

Jól látszik, hogy kevesebb szolgáltatást kap az ügyfél, de érdemes összehasonlítani a mobilokat is, mert ott pedig a magyarok járnak sokkal jobban: az olcsóbb tarifacsomaggal a Nokia 5230 Ausztriában 149 euró, azaz 43 ezer forint, míg ugyanez a mobil hazánkban 20 ezer forintért kapható. Kevésbé kedvező itthon a simplyAll+ tarifacsomag, amellyel a Nokia mobilja itthon és Ausztriában is ingyenes, viszont a magyar júzerek sokkal kevesebb szolgáltatást kapnak, mint az osztrákok.

Az induló ajánlatban 3 készüléktípus lesz, a már említett Nokián kívül a Telenor kínálatában is szereplő Samsung Galaxy Spica, valamit a Red Bull megrendelésére legyártott, Android operációs rendszerű RBM2.

Kezdődik a mobilhirdetők háborúja

2010. június 30., 20:30 Módosítva: 2010.07.09 16:08
14

Ma még parányi a mobilhirdetések piaca, de az óriáscégek már ráröpültek az ígéretes zsákmányra, mert a változásokat a reklámiparnak is követnie kell. Teljesen átalakulnak a tartalomfogyasztási szokások, az emberek tévézés helyett és közben egyre többet neteznek és mobiloznak. Nem kérdéses, hogy növekedik-e a mobilhirdetések piaca, csupán azt nem tudni, hogy mikor lesz áttörés.

A mobilhirdetési bizniszben a Google és az Apple a két legnagyobb játékos. A webkeresők hirdetési piacát vezető Google nemrég vásárolta fel az AdMob nevű, mobilhirdetésekkel foglalkozó céget, míg az Apple telefonjain és táblagépein működő iAds hirdetési szolgáltatással rukkolt elő.

Jelentős eltérések vannak a két cég stratégiájában. Az Apple a látványosabb, márkaépítő hirdetésekre akar rámozdulni, amelyek jobban passzolnak az Apple csilivili készülékeihez. A mobilon hirdetők sokkal több lehetőséget kapnak, mint ha fényes papírra nyomtatott magazinokban jelennének meg, hiszen az iPad és az iPhone felhasználói néhány kattintással bevihetők egy online boltba. Ugyanakkor gond lehet, hogy az Apple készülékein nem támogatott az Adobe Flash, amit a reklámügynökségek jól ismernek, és megvan rá a fejlesztői gárdájuk.

Magazin a gépen
Magazin a gépen

A Google-AdMob páros valószínűleg továbbra is a nagy mennyiségben kiszórt hirdetések piacán próbálja megtartani vezető pozícióját. Vagyis megmaradnak az apróhirdetésekhez hasonló egyszerűbb bannereknél és szöveges linkeknél. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a Google Android rendszerű mobilok támogatják a Flasht, vagyis a weboldalakon lévő bannerek alapból megjelennek a böngészőben.

Két lábon járó pénztárcák

Még egy izgalmas új kategória van a szöveges és a képes hirdetések mellett, a helyfüggő reklámok, amire több nagy cég rámozdult. Ezek úgy működnek, hogy a mobilban lévő GPS-csip elárulja a júzer földrajzi koordinátáit, aki ezért cserébe közeli boltok hirdetéseit láthatja.

Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója június 23-án jelentette be, hogy a közösségi portálon helyfüggő szolgáltatásokat akar nyújtani a júzereknek. Mivel erről egy reklámkonferencián beszélt, egyértelműek a szándékai, bár a Facebook mobilos kliensében egyelőre nem jelennek meg a hirdetések, csak a weboldalán.

Odavisznek a gyorsétteremhez
Odavisznek a gyorsétteremhez

A Nokia tulajdonában lévő Navteq is lefuttatott néhány sikeres kísérletet. Az Egyesült Államokban kipróbált helyfüggő reklámokra többen kattintottak, mint a hagyományosakra. Ráadásul a felhasználók 39 százaléka továbbkattintott, hogy extra információt szerezzen az ajánlott termékről, vagy rögtön odanavigált a közeli bolthoz a mobil térképszoftverével. Finnországban a cég egy McDonald's-keresőt tesztelt, és a kedvezményes sajtburger a júzerek 7 százalékát érdekelte.

Ingyenes pénz

Azért is szükség van mobilos reklámokra, mert a segítségükkel a felhasználók ingyen juthatnak hozzá termékekhez és szolgáltatásokhoz, és a fejlesztő is  pénzt kap a munkájáért. A több mint kétszázezer iPhone-szoftvert árusító App Store kínálatának 81 százaléka ingyenes, és ha ezek a programok elkezdenek pénzt termelni, akkor sok bőröndnyi dollár indul meg a fejlesztők és az Apple felé.

Nem is kell júzerenként nagy reklámbevételt várni, hiszen az App Store fizetős szoftvereinek átlagára is csupán 1,49 dollár. Egy világszerte sikeres szoftver ilyen alacsony árral is jó bevételt hoz.

Támadnak a szolgáltatók

A Google és az Apple nagy bevételű cégek és világszerte népszerű márkák, de a közép és felső árkategóriába tartozó készülékeikkel a felhasználóknak csak egy szűk szegmensét tudják elérni. A legnagyobb hirdetőknek az a fontos, hogy rengeteg embert elérjenek, ezt pedig nem a telefongyártók, hanem a mobilszolgáltatók segítségével tehetik meg.

Magyarországon körülbelül százezren használnak iPhone-t, ezen kívül még pár százezren egyéb okostelefont, ugyanakkor van nyolcszázezer-egymillió aktív mobilnetező, akiket főleg a mobilszolgáltatók portáljain lehet elérni, mondja Májer Bálint, aki egy éve hozta létre MobileAd nevű mobilhirdetéseket készítő cégét, és mivel a Gameloft regionális üzletfejlesztője, hirdetőként is ismeri a hazai piacot. "Mindenki hallott már a mobilmarketingről és nagyjából ki is merül ennyiben az ismeret. Az sms és mms alapú megoldások működnek, de a cégek mindenhonnan azt hallják, hogy a wap halott, és ez távol tartja őket." - tette hozzá.

A szolgáltatók azonban nemcsak a weben érhetik el a júzereket, hanem speciális üzenetekkel is. A Gemalto nevű cég mobilhirdetési rendszerét a SIM-kártyára lehet feltelepíteni, és a legolcsóbb készülékeken is használható. A szolgáltató például megjeleníthet egy üzentet, amiben lehet online hirdetésre mutató link, vagy egy rövid kérdőív, amely kitöltése után az ügyfél olcsóbban megvásárolhatja a szóban forgó terméket.

Néhány kérdés az ingyen sms-ért
Néhány kérdés az ingyen sms-ért

Személyes adatok

Ahhoz, hogy a mobilreklám hasznosabb legyen a webes hirdetéseknél, a felhasználónak mindenképpen jeleznie kell a hirdetők, vagy legalább a hirdetéskiszolgáló rendszerek felé, hogy mi érdekli. Teljesen fölöslegesen mutatja a térkép a közeli McDonald's-okat, ha a vevő éppen pizzára vágyik, és akciós tévé sem fogja érdekelni vevőt, amikor új mikrót keres. Érdemes tehát valamilyen módon közölni, hogy éppen mit keresünk. A földrajzi helyzet közzététele pedig azért fontos, mert egy debreceni lakos nyilván nem ugrik át Sopronba egy akciós termékért.

A vevők azonban aggódhatnak a privacy hiánya miatt, azaz sohasem lehetnek egészen biztosak abban, hogy a szolgáltató mihez kezd a személyes adataikkal. A mobilok kisméretű kijelzőjén senki sem fogja végigolvasni az adatkezelési irányelveket. A weben is a sokan átugorják a hosszú és unalmas dokumentumot, és csak rákattintanak az okéra, hogy végre használhassák a szolgáltatást. A mobilreklám és az arra épülő mobilos kereskedelem beindulásához ellenőrzött és hitelesített weboldalak/mobilszoftverek szükségesek, és tudatos vásárlók, akik el tudják dönteni, hogy melyik bolt és hirdetés megbízható.

Magyarországra jön a Red Bull Mobile

2010. június 30., 20:06 Módosítva: 2010.06.30 20:06
17

Szerdán két Red Bull energiaitalt küldött az Index.hu és más lapok szerkesztőségébe a Telenor, és a küldemény dobozán rajta volt az osztrák virtuális mobilszolgáltató, a Red Bull Mobile logója. A cég várhatóan csütörtökön jelenti be az új virtuális szolgáltató magyarországi indulását. A virtuális szolgáltatóknak nincs saját hálózatuk, egy partnertől vesznek nagykereskedelmi áron beszédperceket, sms-t, internetet, és ezeket adják el saját ügyfeleiknek.

A Red Bull Mobile jelenleg Ausztriában és Svájcban működik, és a szomszédainknál átlátható tarifát kínál: havi 19 euróért 1000 perc beszélgetést, 1000 sms-t, 100 MB internetezést ad, és korlátlan hozzáférést a Red Bull TV tartalmaihoz, míg a 29 eurós csomag 2000 percet, 2000 sms-t, 2 GB internetes adatforgalmat ad, és 15 osztrák tévécsatorna műsora korlátlanul elérhető (DVB-H műsorszórás és online stream). Ezen kívül a júzerek használhatják a Red Bull közösségi portálját.

Az osztrák szolgáltató az A1 hálózatát használja, és csupánnégyféle mobilt árul, egy érintőkijelzős Nokiát, kétféle Sony Ericssont, és egy Android operációs rendszerű okostelefont, amit a Huawei gyárt.